آموزش تجهیزات روشنایی

طریقه نصب چراغ مگنتی

طریقه نصب چراغ مگنتی

در مقاله طریقه نصب چراغ مگنتی میخواهیم نحوه ی نصب چراغ مگنتی را تعریف کنیم، اما قبل از اینکه نصب کنیم یکسری نکات را باید در نظر بگیریم. سیستم مولتی ترک هوشمند را می توان به صورت عمودی یا افقی در امتداد دیوارها یا سقف ها نصب کرد و سپس نوع نصب روکار، توکار و آویز را انتخاب کرد. محصولات LED مغناطیسی به منبع تغذیه توکار 24 ولت، به عنوان منابع نور نیاز دارد.

طریقه نصب چراغ مگنتی

  • چگونه روشنایی نور خطی مگنتی را انتخاب کنیم؟

بهترین عملکرد سیستم روشنایی نور خطی مگنتی این هست که باید به سادگی نصب شود، بتواند با بیشتر چراغ های موجود در بازار سازگار باشد و باید از لوازم جانبی مشابه سایر سیستم های روشنایی  استاندارد دیگر استفاده کند.

قیمت چراغ مگنتی

خرید چراغ مگنتی نقطه ای متحرک 6 وات

نمونه محصول چراغ مگنتی

 

چراغ مگنتی یا مولتی ترک چیست؟

چراغ‌های مگنتی که امروزه با نام‌های دیگری مانند چراغ‌های چند طرفه یا مولتی ترک، چراغ‌های مغناطیسی، چراغ‌های ریل آهنربایی و چراغ‌های روکار و توکار مغناطیسی معرفی می‌شوند، عموماً در بازار بسیار محبوب هستند و اغلب در طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

چراغ مگنتی یک سیستم روشنایی LED جدید است که با فناوری مغناطیسی طراحی شده است. نحوه استفاده و نصب این لامپ ها به این صورت است که منابع نور و ریل های سیستم روشنایی به وسیله آهنربا به یکدیگر متصل می شوند. اما توجه داشته باشید که برخلاف سیستم‌های روشنایی قدیمی، می‌توانید مسیرها و منابع نور را در هر زمان به وسیله آهن‌ربا جابه‌جا کنید و به عبارت ساده‌تر، سیستم روشنایی محیط را جابه‌جا کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله چراغ مگنتی چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه نمایید.

 چراغ مگنتی چیست

راهنمای نصب چراغ مگنتی

در طریقه نصب چراغ مگنتی ابتدا اجزای چراغ ریلی را معرفی می کنیم و در ادامه مدل های طراحی در نصب چراغ مگنتی را بیان می کنیم.

همینطور پرسش های رایجی که در نصب چراغ ریلی برای مخاطبان به وجود می آید را در آموزش نصب چراغ مگنتی پاسخ می دهیم. و در آخر در مورد نحوه نصب چراغ مگنتی توکار و روکار و آویز را همراه با مراحل نصب ارائه می دهیم.

چراغ ریلی مگنتی، سیستمی است که در آن ماژول های روشنایی با جاذبه مغناطیسی یا مگنت به مسیر متصل می شوند، که نصب و جداسازی قطعات روشنایی را در شرایط اتصال الکتریکی ایمن، آسان تر می کند.

در صورت نیاز به تعمیر و تعویض به دلیل ایمن بودن به آسانی انجام می شود. به لطف فناوری جذب مغناطیسی، ماژول ها را می توان به ریل ثابت کرد. برداشتن و نصب آن آسان است و با قرار دادن ساده قابل تعمیر است. در عین حال، از آنجایی که ریل با ولتاژ پایین تغذیه می شود، می توان درایور را از بدنه ماژول جدا کرد، به طوری که می توان کل ریل و ماژول را بسیار کوچک و ظریف ساخت.

سیستم چراغ ریلی مگنتی از ریل‌های آلومینیومی مشکی با پوشش پودری، چراغ‌های مگنتی ریلی مختلف و لوازم جانبی تشکیل شده است. هیچ ابزاری مورد نیاز نیست، زیرا چراغ های LED توسط نیروی مغناطیسی در تمام مسیر ثابت نگه داشته می شوند. این نوع چراغ ها ایده آل برای پروژه های تجاری یا مسکونی پیشرفته به ویژه در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، گالری‌های هنری، خانه‌ و محیط‌های اداری مناسب است.

طریقه نصب چراغ مگنتی

اجزای چراغ ریلی مگنتی

  • مکانیزم قفل ایمن
  • ال ای دی های چراغ مگنتی ریلی
  • انواع اتصال دهنده ها برای ساخت طول های بلندتر از جمله اتصال L شکل و اتصال I شکل
  • ریل آلومینیومی مشکی با پوشش پودری
  • با منبع تغذیه توکار 24 ولت

اجزای نصب چراغ مگنتی

مدل های طراحی نصب چراغ مگنتی

در طریقه نصب چراغ مگنتی طراحی های مختلفی وجود دارد که در ادامه راهنمای نصب چراغ مگنتی این موارد را بررسی خواهیم کرد.

گزینه اول: شما چه مدل از طراحی را برای کل سیستم انتخاب می کنید؟

حدود 4 شکل طراحی برای کل سیستم روشنایی وجود دارد L، شکل I، شکل خطوط موازی و شکل مربع.

4 مدل طراحی در راهنمای نصب چراغ مگنتی

  1. شکل مربع معمولا برای دفتر اداری و سالن مناسب است.
  2. شکل L معمولا برای راهرو ها یا رختکن ها مناسب است.
  3. شکل U بیشتر در اتاق خواب، اشپزخانه و اتاق نشیمن استفاده میشود.
  4. شکل I برای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، اتاق آشپزخانه به کار می رود.

گزینه دوم:انتخاب مناسب پروفیل ریل چراغ مگنتی

پروفیل چراغ های مگنتی تنوع زیادی دارد.

  • چراغ خطی مگنتی توکار: برای خانه های نوساز که هنوز سقف کاذب ندارند مناسب است.
  •  چراغ خطی فریملس: در اتاقی که سقف آن ساخته شده است استفاده می شود و  مستقیماً بعد از برش در داخل کناف ثابت می شود.

نکته: اگر می خواهید از ریل چراغ مگنتی استفاده کنید، قبل از کناف سقف زمانی که معلق است باید 5 تا 7 سانتی متر فضا را جای گذاری کنیم.

گزینه سوم :انتخاب لوازم جانبی

پس از تصمیم نهایی شکل طراحی شده، نوبت انتخاب لوازم جانبی آن است که باید بررسی کنیم کدام یک از آداپتور ها و کانکتورها با چه میزان وات مصرفی مناسب کار ما هست.

گزینه چهارم: انتخاب منبع تغذیه مغناطیسی

دو نوع منبع تغذیه برای اجرای کل این سیستم وجود دارد. از منبع تغذیه داخلی برای چراغ مگنتی روکار و از منبع تغذیه خارجی برای چراغ مگنتی توکاربرای نصب استفاده می شود.

1_ درایور داخلی 48 ولت توان 100وات برای ارتباط با تمام ریل های روکار مگنتی نصب شده خوب است.

2_ درایور خارجی با توان 200 وات از لحاظ کیفیت خیلی بهتر از درایور داخلی است.

3_درایور خارجی معمولا برای نصب چراغ مگنتی توکار استفاده می شود.

4_منبع تغذیه برای قرار دادن چراغ مگنتی توکار، 200 وات است.

در ادامه راهنمای نصب چراغ مگنتی، آموزش نصب به همراه پاسخ به سوالات مخاطبان را بیان می‌کنیم.

آموزش نصب چراغ مگنتی

پرسش‌های متداول در مورد طریقه نصب چراغ ریلی در سیستم مولتی ترک به صورت زیر است.

  • مزیت چراغ ریلی مگنتی در خانه چیست؟

بزرگترین مزیت چراغ ریلی مگنتی ایمنی آن‌ها است، از آنجایی که برای نصب آن نیاز به هیچگونه ابزاری ندارد، خطر آتش سوزی و برق گرفتگی ندارد. همچنین خطرات ناشی از اتصال نور مگنتی با ریل را ندارد و مصرف برق آنها پایین هست.

یکی دیگر از مزایای نصب چراغ ریلی این است که شما میتوانید تعداد لامپ های ریل خود را کم یا زیاد کنید. سوکت های لامپ از قبل تعیین نشده اند، بنابراین شما می توانید هر تعداد لامپ را که می خواهید به ریل مگنت خود اضافه کنید.

به لطف قابلیت های منحصر به فرد ریل های مگنتی، می توانید زاویه منابع نور را نیز تغییر دهید و نورپردازی های متفاوتی در یک محیط داشته باشید.

  • آیا نصب چراغ ریلی سخت است؟

نصب چراغ ریلی مگنتی بسیار آسان است و همچنین بدون نیاز به شخص برقکار، شما می توانید خودتان نصب کنید و هیچگونه نیاز به سیم کشی ندارد. شما به سادگی می توانید طرح خود را انتخاب کنید و به سقف نصب کنید.

لامپ ها را به سادگی به ریل مگنت وصل کنید و براکت های فلزی را از طریق آهنرباهای قدرتمند نصب کنید، سپس به پریز برق متصل کنید تا که روشن شود.

انواع پروفیل چراغ مگنتی در راهنمای نصب چراغ مگنتی

  • روش نصب چراغ مگنتی یا مولتی ترک
  1. طریقه نصب چراغ مگنتی به صورت توکار: روش محبوب بین استفاده کنندگان، که برای یک ساختمان جدید یا درحال باز سازی مناسب است.
  2. راهنمای نصب چراغ مگنتی به صورت روکار و آویز:  بدون هیچگونه تغییراتی قابل نصب هست. نصب این مدل نورخطی برای اتاق غذاخوری، دفاتر جلسات وغیره بسیار عالی است. برای نصب وثابت کردن آن بر روی سقف لازم است با سوراخ زدن وپیچ کردن از آن استفاده کنید.
  • آیا پروفیل ریل چراغ مگنتی با سایر وسایل روشنایی سازگار است؟

عرض تمامی پروفیل ها 250 میلیمتر هست و در طول های مختلف، که تمامی چراغ های ریلی مگنتیک در بازار در این عرض قابل نصب می‌باشد. پس نگرانی و محدودیتی در مورد انتخاب نوع لامپ و مدل آن ندارید و هر نوع مدلی را می‌توانید نصب کنید.

  • ریل چراغ مگنتی چقدر باید از دیوار فاصله داشته باشد؟

برای نصب ریل به طور کلی توصیه می کنیم، حدود 40 تا 60 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد. همچنین، شما می‌توانید نصب ریل چراغ مغناطیسی را با توجه به اندازه های واقعی خانه خود انجام دهید.

  • آیا می توان نور‌های چراغ های مگنتی را کم یا زیاد کرد؟

در تمامی چراغ های مگنتی نصب شده در ریل را می‌توانید نور چراغ ها را کم و زیاد کنید و حتی میتوانید ترکیب رنگ داشته باشید.

  • آیا استفاده از این مدل نور‌های روشنایی مولتی ترک مگنتی دارای معایبی هستند؟

یکی از معایب استفاده از نور های روشنایی مگنتی این است که گران و هزینه بر است. به دلیل مواد و ساخت این نوع محصول خرید چراغ مگنتی با مدل های دیگر هزینه ی بیشتری دارد، که به دلیل خاص بودن این محصول هست.

  • آیا چراغ مگنتی ریلی در رنگ های مختلف هستند؟

شما می توانید نور های چراغ مگنتی را در رنگ های مختلف، از جمله 3000K سفید گرم، 4000K-4500k نور روز، 6000-6500K سفید سرد پیدا کنید. این دماهای رنگی تاثیرات متفاوتی بر روی اتاق ها خواهند داشت.

علاوه بر این، رنگ‌های مختلفی برای پروفیل ریل های مگنتی نیز وجود دارد که اصلی‌ترین آن مشکی است، رنگ دیگر پروفیل ریل مگنتی سفید رنگ است که  این دو تراک عملکرد متفاوتی در دکوراسیون نورپردازی خواهند داشت.

روش نصب چراغ مگنتی ریلی

  • آیا توصیه ایمنی وجود دارد که باید در مورد آن بدانم؟

برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریل و اطراف آن، هرگز فشار رو به پایین به ریل وارد نکنید. انجام این کار می تواند باعث جدا شدن آن از سقف و خرابی ساختمان و سیستم روشنایی می شود.

یکی دیگر از مزیت های نصب چراغ ریلی مجهز شدن به ماژول های مختلف است. می توان آن را با ماژول های مختلف مجهز کرد. چراغ‌های ریل مغناطیسی مفهومی مدولار دارند، یعنی طبق طراحی ماژول های مختلفی را می توان در ریل قرار داد، از جمله چراغ‌های خطی، اسپات، نقطه ای، آویز و موارد دیگر و بسته به طرح روشنایی، هر نور در یک جهت می تابد.

تعداد ماژول ها در ریل را می توان آزادانه افزایش یا کاهش داد. محدودیتی برای تعداد ماژول های روی ریل وجود ندارد (از لحاظ تئوری، تعداد ماژول ها نباید بیشتر از میزان وات منبع تغذیه باشد و منبع تغذیه معمولاً بیش از 100 وات است). اگر نور کافی نیست، می توانید از ریل مغناطیسی برای افزایش تعداد ماژول ها استفاده کنید و اگر نور زیاد است، می توانید تعداد چراغ ها را کاهش دهید.

قبل از اینکه در مورد طریقه نصب چراغ مگنتی به صورت توکار و روکار و آویز آشنا شوید در مورد کاربرد چراغ مگنتی ریلی صحبت خواهیم کرد.

کاربرد چراغ مگنتی

چراغ های مغناطیسی یا مولتی ترک در مکان های تجاری که به جلوه های نورپردازی تزئینی و تاکیدی نیاز است مانند فروشگاه های لباس، گالری جواهر، نمایشگاه ها، هتل ها استفاده می شود. این لامپ ها به دلیل ظاهر شیک و مدرن، تکنولوژی بالا، انعطاف پذیری روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند و همچنین توسط طراحان داخلی برای نورپردازی فضاهای مسکونی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق مطالعه استفاده می شود.

ریل های چراغ مگنتی روکار

ریل های مگنتی روکار معمولاً 20 میلی متر عرض دارند و از آلومینیوم اکسترود شده ساخته می شوند و از فناوری مغناطیس برای اتصال منابع نور به ریل استفاده می شود.

روکش ریل های مغناطیسی از نوع الکترواستاتیکی است که در رنگ مشکی مات انتخاب شده است. بنابراین، هنگام مقایسه ریل های مغناطیسی، باید گفت که این ویژگی ها در مدل های روکار و توکار ثابت هستند. اما از نظر نصب معمولاً ریل های روکار روی سطح دیوار یا سقف قرار می گیرند و قابل مشاهده هستند.

علاوه بر این وجود شیار در قسمت های بالایی ریل های روکار به کاربر امکان نصب تجهیزات بکسل را می دهد که به راحتی می توانید از این ریل ها برای نصب چراغ مگنتی آویز استفاده کنید.

آموزش طریقه نصب چراغ مگنتی روکار

ریل های چراغ مگنتی توکار

ریل های مگنتی توکار به عرض 20 میلی متر، از آلومینیوم اکسترود شده و با روکش الکترواستاتیک در رنگ مشکی مات ساخته شده اند. تکنولوژی نصب و اتصال منابع نور در این ریل ها بر اساس نیروی مغناطیسی است و شما می توانید به راحتی از این ریل ها برای نصب چراغ های مغناطیسی در هر محیط و مکانی استفاده کنید.

این ریل ها در مدل تریملس طراحی شده اند و اغلب در طراحی سیستم نورپردازی سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرند، به این صورت که ریل های مغناطیسی داخل سقف قرار می گیرند و سپس منابع را به روشنایی متصل می کنید. استفاده از ریل های مغناطیسی توکار مانند ریل های روکار نامحدود است و می توانید از این ریل ها برای اتصالات مستقیم و با زوایای مختلف استفاده کنید.

برای نصب چراغ مگنتی توکار و روکار می توانید از چراغ های خطی یا نقطه ای استفاده کنید. حال برای نصب چراغ ریلی آویز چه کاری باید انجام داد؟

در ادامه راهنمای نصب چراغ مگنتی در مورد نصب چراغ خطی آویز و اینکه در چه مکان هایی استفاده می شود، بررسی خواهیم کرد.

نصب چراغ مگنتی آویز

ریل های مگنتی روکار به گونه ای طراحی شده اند که بتوانید انواع وسایل بکسل را روی آن قرار دهید یعنی با استفاده از ریل های روکار می توانید چراغ های آویز و موضعی را به کار برد. 

استفاده از چراغ های آویز در ساختمان هایی که دارای طراحی سقف استاندارد هستند، مناسب است و همینطور برای نصب چراغ دکوراتیو نیاز به تجهیزات خاصی ندارید.

طریقه نصب چراغ مگنتی آویز

طریقه نصب ریل توکار فریملس

  • برای نصب ریل توکار فریملس قبل از نصب باید سازه های کناف اجرا شود به طوری که فاصله بین سازه های کناف 50 میلی متر و حداقل عمق مورد نیاز 110 میلیمتر باشد.
  • در ابتدای کار برای برداشتن درپوش روی ریل از میزان فشردگی ریل اطمینان پیدا کنید.
  • مرحله بعد اتصال دو ریل با کانکتور است.
  • طبق نقشه ریل ها را در جای خود قرار داده و انتهای اخرین قطعه از ریل توسط درپوش پوشانده شود.
  • در سرتاسر ریل کانکتور برق را نصب می کنیم.
  • نصب درایور برای اتصال ریل به برق شهری
  • نصب فیدر ورودی برق
  • بررسی تمام قسمتهای ریل توسط یک چراغ روشنایی
  • استفاده از نوار درزگیری و نقاشی کردن
  • در آخر درپوش ریل ها را جدا می کنیم.

بیشتر بدانید: اگر میخواهید در مورد اینکه نصب چراغ مگنتی چه مزیت هایی دارد بدانید، مقاله مزیت خرید چراغ مگنتی را مطالعه نمایید.

سخن آخر

در مقاله طریقه نصب چراغ مگنتی ابتدا شما را با تعریف چراغ و و مدل های طراحی برای نصب این نوع چراغ آشنا کردیم و در ادامه سوالاتی که برای مشتریان هنگام انتخاب و خرید این نوع چراغ ریلی به وجود آمد، را پاسخ دادیم. با مطالعه این متن می توانید طبق طراحی و نیاز محیط خود نوع مناسب را انتخاب کرده و به آسانی نصب کنید.

در صورت ارتباط بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان خانه هوشمند آراز با شماره تلفن 09134331139 و 09134040389 تماس گرفته و در انتخاب و خرید چراغ مگنتی و همینطور نحوه نصب چراغ دکوراتیو بیشترین راهنمایی را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *