آموزش سیستم صوتی خانگی

بلندگو دکوراتیو چیست

بلندگو دکوراتیو چیست

بلندگو دکوراتیو چیست

بلندگو دکوراتیو چیست؟ بلندگویی است که ظاهری زیبا دارد و کیفیت صدای آن نسبت به بلندگوی سقفی و دیواری بالاتر است. باند دکوراتیو در مکان های مختلف مانند رستوران ها، هتل ها و هر جا که زیبایی  محیط مهم است از آن استفاده می شود.

برای محافظت از اسپیکر دکوراتیو، در جلوی باند توری ظریفی قرار داده شده است. رنگ اکثر بلندگوی دکوراتیو مشکی، سفید، خاکستری و نقره ای است و بسته به دکوراسیون فضا می توانید رنگ آن را انتخاب کنید.

برای مشاهده محصولات بلندگوی دیواری و بلندگوی دکوراتیو بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

قیمت بلندگو دیواری

 

انواع اسپیکر دکوراتیو چیست

اسپیکر دکوراتیو به دو دسته 1 WAY و 2 WAY تقسیم می شوند که بسته به نوع کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اسپیکر دکوراتیو ۱-WAY

بلندگوهای دکوراتیو فول رنج یا باندهای 1-WAY توانایی پخش فرکانس های خیلی کم یا خیلی پایین را ندارند و نیازی به تجهیزات صوتی حرفه ای نیست به کار می رود..

سیستم این مدل از اسپیکر سقفی فقط برای انتقال پیام به دیگران استفاده می شود و نیازی به پخش فرکانس های مختلف نیست.

 

 

بلندگوی دکوراتیو چیست

 

 

  • بلندگو دکوراتیو ۲-WAY

بلندگوی دکوراتیو2-WAY باندهایی با سیستم فرکانس مجزا هستند که شامل دو درایور مجزا برای تولید صدا می باشد. این باندها دارای ووفر، توییتر و کراس اوور است و صدای خروجی از اسپیکر این دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار است.

در باندهای دو طرفه ، توییتر فرکانس‌های بالا و بلند را تولید می‌کند و ووفر فرکانس‌های پایین را تولید می‌کند و کراس اوور صداهای پایین و بالا را از هم جدا می‌کند.

 

 

باند دکوراتیو چیست

 

 

کاربرد بلندگوی دکوراتیو

بلندگو دکوراتیو در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟ یکی از مکان هایی که از بلندگوهای دکوراتیو استفاده می شود، اتاق کنفرانس یا اتاق جلسات است. علاوه بر این، در مدارس موسیقی و فیلم، مدارس و هتل ها و برای پخش موسیقی در کافه ها و رستوران ها نیز استفاده می شود.

 

بیشتر بدانید: برای آگاهی بیشتر در مورد سیستم صوتی رستوران مقاله معرفی بهترین سیستم صوتی رستوران را مطالعه نمایید.

 

از این بلندگوها در مکان های دیگری مانند سالن های بدنسازی و مجموعه های ورزشی، اماکن مذهبی و زیارتی، سالن ها و خانه های ویلایی و مسکونی نیز استفاده می شود.

آمپلی فایر هایی که دارای زون بندی هستند و این امکان را به شما می دهند که صدای تعدادی از بلندگو دکوراتیو خود را به صورت مجزا کنترل کنید همگی از نوع ولتی می‌باشند و برای استفاده از این نوع آمپلی فایرها باید سلکتور بلندگو را روی ولتی قرار بدهید.

عوامل موثر در چیدمان باند دکوراتیو اکتیو متراژ، ارتفاع سقف، نویز در محیط و نوع مکان قرارگیری بلندگوها است.

 

اسپیکر دکوراتیو چیست

 

بلندگوی دکوراتیو اهمی- ولتی

بلندگوی دکوراتیو در دو مدل اهمی و ولتی تولید می شوند که باند دکوراتیو ولتی دارای ترانس مچینگ می باشد که با آمپلی فایرهای 70 و 100 ولت پیکربندی می شود و نوع دیگر که از نوع اهمی است در مدل های 2way کراس اوور داخلی دارند و در مدل های فول رنج باند مستقیماً به آمپلی فایر اهمی وصل شده و راه اندازی می شود.

علاوه بر این، از آنجایی که در پشت این اسپیکرها یک کلیدی وجود دارد، می توانید صدای آنها را کم یا زیاد کنید. این بلندگوها توانایی تغییر از حالت اهمی به حالت ولتی را دارند.

 

در چه مکان‌هایی از اسپیکر دکوراتیو ولتی استفاده کنیم؟

برای پروژه های صوتی در رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای و … که نیاز به کابل کشی زیاد دارند، کلید سلکتور بلندگو روی ولتی قرار داده شود و از سیستم ولتی آن استفاده شود.

در صورت استفاده از بلندگو دکوراتیو ولتی باید نوع آمپلی‌فایر نیز ولتی باشد. در کل سیستم‌های صوتی ولتی از پیچیدگی کمتری نسبت به اهمی برخوردار هستند.

در چه مکان‌هایی از اسپیکر دکوراتیو اهمی استفاده کنیم؟

در سیستم های صوتی خانگی که ار آمپلی فایر استریو و اهمی استفاده می شود، کلید سلکتور بلندگوی دکوراتیو را باید روی اهمی تنظیم کنید.

 

 

پشت باند دکوراتیو

 

 

ویژگی های بلندگو دکوراتیو

  • ضد آب بودن

برخی از مدل های بلندگوهای دکوراتیو ضد آب هستند که از این اسپیکر دکوراتیو ضد آب یا ضد رطوبت را می توان در فضاهای باز رستوران ها، هتل ها، کافه ها و استخرها استفاده کرد. همینطور از این بلندگو در مکان های مرطوب و شرجی مناطق جنوبی و شمال کشور استفاده می شود.

اسپیکر دیواری SOS مدل SPG51 یک نوع بلندگو دکوراتیو ضد آب است که می توان از آن در مکان های مرطوب و فضای باز استفاده کرد.

 

بیشتر بدانید: بلندگوی سقفی نوعی دیگر از بلندگو در سیستم صوتی داخلی ساختمان هستند، برای آگاهی بیشتر در مورد بلندگوی سقفی ضد آب می توانید مقاله همه چیز در مورد بلندگو سقفی ضد آب و ضد رطوبت را مطالعه نمایید.

 

  • جنس بدنه

اسپیکرهای دکوراتیو از فایبرگلاس ساخته شده و دارای رنگ های مختلفی مانند سفید، مشکی، نقره ای می باشد.

فایبرگلاس جنسی بادوام و با کیفیت است که امکان استفاده از آن را در مکان های مختلف فراهم می کند. زیرا برخی از این بلندگوها در فضای باز استفاده می شوند.

 

  • ابعاد بلندگو دکوراتیو

باند دکوراتیو دارای حجم و ابعاد بیشتری نسبت به بلندگو های دیواری هستند و عموما در سایزهای 4، 5، 6، 8، 10، 12 و 15 اینچ طراحی و تولید می شود و هر کدام با توجه به فضا و نوع کاربری انتخاب می شوند.

برای فضاهایی مانند تئاتر، تالار و اجرای موزیک زنده از باندهای دکوراتیو سایز بزرگ 12 و 15 اینچ انتخاب می شود.

 

  • سلکتور تنظیم توان

بلندگوی دکوراتیو دارای سلکتور است که توان را در نوع ولتی تنظیم می کند. باندهای دکوراتیو برای راه اندازی و پخش صدای با کیفیت، یک توییتر و یک ووفر با کراس اوور دارند. بنابراین در پروژه هایی که حجم صدا باید زیاد یا کم باشد، می توانید از سلکتور برای تنظیم کم یا زیاد صدا استفاده کنید.

 

 

بلندگوی دکوراتیو

 

 

تفاوت اسپیکر دکوراتیو با اسپیکر دیواری

  • قدرت و کیفیت صدا در اسپیکر دکوراتیو بالاتر از اسپیکر دیواری و سقفی است.
  • نصب باند دکوراتیو بسیار ساده است و برای نصب آن از پایه های مخصوص روی خود اسپیکر استفاده می شود. در صورتی که برای نصب بلندگوی سقفی توکار نیاز به بریدگی در سقف است و برای نصب بلندگوی دیواری عمدتاً از میخ استفاده می شود.
  • اکثر اسپیکرهای دکوراتیو هم اهمی و هم ولتی هستند و بر خلاف باندهای دیواری قابلیت تغییر زاویه در جهت دلخواه را دارند.
  • ابعاد و حجم بلندگوهای دکوراتیو نسبت به بلندگوهای دیواری بزرگتر است.

 

نصب باند دکوراتیو

روی بسته بندی اسپیکرهای دکوراتیو پایه های مخصوصی برای نصب آن ها تعبیه شده است که نصب را آسان می کند و می توانید بلندگو را در هر زاویه ای از بالا و پایین یا چپ به چپ قرار دهید.

 

باند دکوراتیو اکتیو چیست

در باند دکوراتیو اکتیو آمپلی فایر داخلی وجود دارد که برای شروع و پخش صدا نیازی به تقویت کننده خارجی نیست.

آمپلی فایری که در باند اکتیو دکوراتیو قابلیت کار با بلندگوی داخلی خود را دارد و در برخی مدل ها علاوه بر کار با بلندگوی خود می تواند یک بلندگوی جانبی دکوراتیو را نیز کار کند.

صدای بلندگوی دکوراتیو اکتیو از طریق میکسر صوتی متصل به ورودی AUX بلندگوی دکورتیو اکتیو پخش می شود.

 

بیشتر بدانید: برای آگاهی از عملکرد باند اکتیو و پسیو مقاله تفاوت باند اکتیو و باند پسیو چیست را مطالعه نمایید.

 

معایب بلندگو دکوراتیو

  • بلندگوهای دکوراتیو فضای زیادی را اشغال می کنند و نمی توان از این تجهیزات در مکان های بسیار کوچک استفاده کرد.
  • صدای اسپیکر دکوراتیو در حالت نزدیک به بلندگو خیلی بالاست و از طرفی برای افرادی که از بلندگو دور هستند ضعیف است.
  • این بلندگوها با قیمت های بالاتری عرضه می شوند و برای خرید آنها نیاز به بودجه بیشتری دارید.

 

 

بلندگو دکوراتیو یعنی چه

 

 

قیمت بلندگو دکوراتیو

به طور کلی اسپیکرهای دکوراتیو بسته به مدل، برند، امکانات، قدرت و کیفیت صدا در بازه های قیمتی متفاوتی در بازار موجود هستند. قیمت بلندگو دکوراتیو به دلیل ضد آب بودن از بلندگوهای دیواری بیشتر است.

برند زیکو و جاسکو از بهترین برندهای تولید کننده بلندگوهای دکوراتیو و دیواری هستند.

 

کلام آخر

زیبایی، کیفیت بالا و بدنه مقاوم از ویژگی های منحصر به فرد بلندگو دکوراتیو است. در مقاله بلندگو دکوراتیو چیست سعی کردیم  شما را با انواع و ویژگی های آن و همچنین کاربرد اسپیکر دکوراتیو آشنا کنیم.

برای آگاهی از محصولات و ارتباط با کارشناس فروشگاه دیجی آراز می توانید با شماره های 09134331139 و 09134040389 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *