آموزش سیستم صوتی خانگی

تفاوت باند اکتیو و باند پسیو

تفاوت باند اکتیو و باند پسیو

تفاوت باند اکتیو و باند پسیو

 مطلبی که می خواهم با شما صحبت کنم در مورد تفاوت باند اکتیو و باند پسیو است. در این مقاله ابتدا قصد دارم در مورد باند اکتیو و ویژگی های آن و در ادامه در مورد باند پسیو و ویژگی های آن مطالبی را با شما به اشتراک بگذارم.

زمانی که برای کامل کردن تجهیزات سیستم صوتی ساختمان خود به فروشگاه ها مراجعه می کنید، بین این که چه نوع بلندگویی خریداری کنید شک دارید.

 هنگام خرید بلندگو سوالاتی پیش می آید که برای نمونه باخود می گویید که بلندگوی اکتیو بخرم یا بلندگوی پسیو؟ یا فرق بلندگوی اکتیو و پسیو چیست؟

 با توجه به محیط خود و انتظاری که از بلندگو دارید، در انتخاب بین بلندگوی اکتیو و اسپیکر پسیو دچار تردید می شوید. اگر دچار این مشکل شدید، بهتر است که با کارشناسان فروشگاه حضوری و یا فروشگاه اینترنتی مشورت کنید و انتخاب بهتری را داشته باشید.

در خانه هوشمند آراز محصولات اسپیکر سقفی هوشمند موجود است که برای مشاهده محصولات و اطلاع از قیمت بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 خرید بلندگو سقفی

تفاوت بلندگوی اکتیو و پسیو چیست؟

تفاوت بلندگوی اکتیو و پسیو در عملکرد آن است و هر کدام در موارد خاصی به کار برده می شود. قبل از آنکه در مورد تفاوت باند اکتیو و پسیو صحبت کنیم هر کدام را جدا معرفی می کنیم.

تفاوت بلندگوی اکتیو و پسیو

باند اکتیو چیست

یک باند اکتیو نیازی به آمپلی فایر بیرونی ندارد، به عبارتی اسپیکر اکتیو داخل خود یک آمپلی فایر دارد که سیگنال در داخل اسپیکر تقویت می شود.

در ابتدا برای شروع کار یک باند اکتیو، باید آن را به برق و منبع صوتی وصل کنید. زیرا اسپیکر اکتیو انرژی خود را از برق دریافت می کند.

تمام بلندگوهای فعال با برق شهری 110 یا 220 ولت تغذیه می شوند. منبع صوتی که یک سیگنال صوتی ساده را ارسال می کند، این سیگنال می تواند دیجیتال، آنالوگ یا حتی بی سیم باشد.

باند اکتیو چیست

کاربرد بلندگو اکتیو

کاربرد اسپیکرهای اکتیو در استودیوها و همینطور در فضاهای باز و محیط های عمومی است. بلندگوهای اکتیو در واقع یک سیستم مجزا هستند که قدرت بلندگوهای شما را تامین می کنند، دقیقاً شبیه یک آمپلی فایر ترکیبی که توسط گیتاریست های الکتریک یا باس استفاده می شود.

تقویت کننده در محفظه بلندگو اکتیو قرار دارد، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که بلندگوهای PA را وصل کنید یا از باتری ها استفاده کنید و سیگنال را از طریق آن ارسال کنید.

این نوع بلندگوها برای تولید صدا نیازی به قطعات یا دستگاه های اضافی ندارند و می توانید مستقیماً دستگاه های صوتی مانند تلفن همراه و لپ تاپ خود را به آنها متصل کنید تا فایل های مورد نظر خود را با صدایی واضح پخش کنید. بلندگوی قابل حمل یا پرتابل نیز یک اسپیکر اکتیو است که به اتصال بلوتوث مجهز است.

عملکرد اسپیکر اکتیو

باند پسیو چیست

بلندگوی پسیو بلندگویی است که نیاز دارد سیگنال صوتی ارسالی تقویت شود. به عبارت دیگر برای استفاده از اسپیکر پسیو باید از آمپلی فایر استفاده کنید.

 در باند پسیو فقط ورودی های صوتی وجود دارد و هیچ ورودی یا خروجی دیگری قابل مشاهده نیست.

 اگر یک اسپیکر پسیو چندین بلندگو مانند ساب ووفر و توییتر جداگانه داشته باشد، سیگنال مدار کراس اوور به فرکانس های بالا و پایین تقسیم می شود تا به فرکانس مورد نیاز هر بلندگو برسد.

اسپیکرهای پسیو از تقویت کننده یا میکسر جداگانه برای تغذیه استفاده می کنند و همچنین برای تقویت صدا به کابل های بلندگو نیاز دارند.

بلندگوی پسیو به آمپلی فایر از طریق سیم متصل می شوند و این باندها بیشتر در منزل استفاده می شود. از آنجایی که بلندگوهای پسیو یک سیستم یکپارچه نیستند، برای اینکه خطر سوختن بلندگو وجود نداشته باشد، باید اطمینان حاصل کنید که بلندگوها و تقویت کننده شما با امپدانس و تراز توان مربوطه سازگار هستند.

بلندگوهای پسیو نمی توانند کاری انجام دهند مگر اینکه به یک آمپلی فایر متصل شوند. این باعث می شود که اگر چیزی قابل حمل می خواهید کاملاً نامناسب باشند.

باند پسیو چیست

کاربرد بلندگو پسیو چیست

کاربرد بیشتر اسپیکرهای پسیو برای گوش دادن به موسیقی و در تجهیزات های فای می‌باشد. بلندگوهای پسیو از یک ووفر با فرکانس پایین و یک توییتر با فرکانس بالا و یک کراس اوورتشکیل شده اند. این باندها توسط کابل به یکدیگر متصل می شوند.

اگر دی جی هستید یا می خواهید از سیستم بلندگوی خود برای مراسم های زنده استفاده کنید، اگر بخواهید از ساب ووفر استفاده کنید. برای انجام این کار، باید از یک بلندگوی پسیو و کراس اوور نصب شده بین آمپلی فایر و بلندگو استفاده کنید.

عملکرد کراس اوور بدین صورت است که سیگنال شما را تقسیم می کند تا فرکانس های بالا به توییتر (بلندگوهای اصلی) و فرکانس های پایین به ساب ووفر بروند.

بیشتر بدانید: از بلندگو برای تجهیز سیستم صوتی سالن کنفرانس و اتاق جلسات نیز استفاده می شود، اگر می خواهید در مورد سیستم صوتی اتاق کنفرانس بیشتر بدانید مقاله سیستم صوتی سالن کنفرانس شامل چه تجهیزاتی است، را مطالعه نمایید.

موردی که از معایب باند پسیو است این است که، هنگامی که سیگنال پس از تقویت از کراس اوور عبور می کند، مقداری از آن در کراس اوور پخش می شود و هرگز به بلندگو پسیو نمی رسد.

عملکرد اسپیکر پسیو

مقایسه اسپیکر اکتیو و پسیو

اسپیکر اکتیواسپیکر پسیو
برای عملکرد نیاز به برق داردبرای عملکرد نیاز به برق ندارد
دارای آمپلی فایر داخلیبه آمپلی فایر خارجی نیاز دارد
دارای آمپلی فایر جداگانه برای هر باند کراس اوور (×2 برای هر استریو)استفاده از آمپلی فایر استریو خارجی
دارای وزن سنگین تردارای وزن سبک تر
دارای قیمت بالاتردارای قیمت پایین تر
تنظیمات روی آمپلی فایر داخلیدارای سیستم زون بندی و کنترل از دور
دارای تجهیزات خارجی کمتربه تجهیزات و کابل کشی بیشتری نیاز دارد
مجهز به ورودی بلوتوثراحتی میکس و هماهنگی بین کابل ها

ویژگی باند اکتیو

  • دارا بودن آمپلی فایر داخلی

مهمترین فرق بلندگو اکتیو و پسیو داشتن آمپلی فایر داخلی است و با اتصال باند به برق و یا با قرار دادن باتری می توانید از اسپیکر استفاده کنید.

  • مجهز بودن به ورودی usb و sd card و بلوتوث

برخی از آمپلی فایرهای داخلی باند اکتیو دارای ورودی USB یا SD کارت و بلوتوث هستند، بلوتوث بودن این باندها باعث شده است که از طریق تلفن همراه یا لپ تاپ به این باندها متصل شده و امکان پخش موسیقی، سرود وجود داشته باشد.

  • میکسر

در واقع داشتن آمپلی فایر داخلی تفاوت بین اسپیکر اکتیو و پسیو است ، اما علاوه بر این تعدادی از اسپیکرهای اکتیو دارای میکسر داخلی هستند. یعنی به لطف تنظیمات اکولیزاسیون EQ می توانید صدا را مستقیماً روی اسپیکر به صورت زنده و با استفاده از استانداردهای حرفه ای میکس کنید. این مدل از اسپیکرها برای گروه ها، دی جی ها، اسپیکرهای حرفه ای بسیار کاربردی است.

  • دارای ورودی میکروفون

یکی دیگر از ویژگی های باند اکتیو این است که دارای باند، ورودی میکروفون، ورودی یا خروجی مجزا برای اتصال به باند اکتیو دیگر یا آمپلی فایر و میکسر می باشد.

  • درای مدار کراوس اوور

همانطور که بیان شد اسپیکر اکتیو دارای امپلی فایر داخلی هستند و زمانی که سیگنال وارد اسپیکر می شود مدار کراس اوور سیگنال را قبل از تقویت فیلتر می کند. سیگنال هر بلندگو به صورت جداگانه تقویت می شود زیرا کراس اوور در مقابل تقویت کننده قرار دارد.

در یک باند اکتیو سیگنال به طور همزمان به توییتر و ووفر می رسد و تغییر فاز بین بلندگوها را کاهش می دهد.

  • مجهز به ورودی یا خروجی جهت اتصال به باند اکتیو دیگر یا آمپلی فایر و میکسر
  • سیم کشی داخلی کمتر

باند اکتیو به سیم کشی زیادی نیاز ندارد. سیم کشی داخلی با یک بلندگوی اکتیو به حداقل می رسد. این امر احتمال تداخل سیگنال را کاهش می دهد و در نهایت شما یک سیستم صوتی بدون فیوز دارید که منابع صوتی با کیفیت بالاتری را ارائه می دهد.

  • نصب و راه اندازی ساده تر

تفاوت بلندگوی اکتیو و پسیو در نصب آن است. نصب یک باند اکتیو بسیار ساده تر از نصب یک باند پسیو است. برای شروع کار ابتدا آن را به برق و منبع صوتی متصل کنید.

ویژگی باند اکتیو و پسیو

باند اکتیو جاسکو

در خانه هوشمند آراز انواع اسپیکر سقفی هوشممند موجود است که باند اکتیو جاسکو نمونه ای از این محصول است. در ادامه محصول بلندگو سقفی توکار 30 وات جاسکو 300 را همراه با ویژگی معرفی می کنیم.

  • بلندگوی با نوع نصب توکار در کناف و سقف کاذب
  • قدرت صدا 10 الی 30 وات
  • دارای بدنه مقاوم abs
  • ووفر و تیوتر جدا
  • سایز 5 اینچ

توان خروجی این اسپیکر سقفی جاسکو 300 مدل jasco-300 توکار، 30 وات است اما در 10 و 20 وات قابل استفاده هستند. باند سقفی توکار 30 وات به لطف وجود ووفر و توییتر مجزا صدای بسیار تمیز و باکیفیتی دارند و بیس خوبی هم دارند.

بلندگو سقفی بلوتوث دار 30 وات|باند اکتیو جاسکو

ویژگی باند پسیو

  • نبود آمپلی فایر داخلی

باند پسیو آمپلی فایرداخلی ندارد و نیاز به آمپلی فایر خارجی دارد. باند پسیو کیفیت صدای خوبی دارد و سیگنال صوتی تقویت شده را از طریق آمپلی فایر متصل دریافت می کند. بر روی بدنه باند پسیو ورودی صدا وجود دارد و هیچ ورودی و خروجی دیگری بر روی بدنه این نوع بلندگو قابل مشاهده نیست.

  • حمل و نقل راحت تر

هنگام بررسی تفاوت بلندگوهای اکتیو و پسیو، وزن آنها نیز باید در نظر گرفته شود. باند پسیو تقویت کننده داخلی ندارند، بنابراین جابجایی و نصب آنها آسان تر است. اگر نمی توانید یک باند سنگین با خود ببرید، اسپیکر پسیو بسیار مفید است.

از آنجایی که بلندگو پسیو قابلیت نصب بر روی دیوار یا سقف مکان های مختلف را دارد، می توان از آن در مراکز خرید، ادارات، مجتمع های آموزشی، سالن های جلسات، لابی ها، سالن های کنفرانس و کنسرت استفاده کرد و به دلیل نداشتن آمپلی فایر داخلی حمل و نقل آسان دارد.

  • امکان زون بندی بلندگوها و کنترل آنها

هنگام خرید بلندگوها، لازم نیست نگران تعداد باندها باشید، یعنی با سیستم زون بندی می توانید بلندگوها را در هر کجا که هستند کنترل کنید. به عبارتی کنترل بهتر در خروجی صدا در این بلندگو وجود دارد.

اجزای بلندگوهای پسیو به صورت جداگانه تنظیم و انتخاب می شوند، بنابراین بهبود کیفیت صدا بر عهده هر فرد است. شما می توانید بهترین اجزای خارجی را برای دریافت بهترین صدا ترکیب کنید.

  • انعطاف پذیری بالای اسپیکر پسیو

تفاوت باند اکتیو و پسیو در انعطاف پذیری بلندگو است. باند پسیو انعطاف پذیری بالایی دارد زیرا می توانید کابل ها و بلندگوها را با هم هماهنگ کنید. هنگام استفاده از باند پسیو، نیازی به چندین پریز برق نیست و سیستم شما به راحتی به روز می شود و قابل تعمیر یا تعویض است.

  • توانایی ارتقا اسپیکر

تفاوت بین باندهای پسیو و اکتیو در توانایی ارتقا است. با بلندگوهای پسیو، کنترل بسیار بیشتری بر سیستم صوتی خود دارید.

اگر شما 2 بلندگو در یک آمپلی فایر 4 کانالی داشته باشید، می توانید بلندگوهای بیشتری را در هر زمان اضافه کنید. اما فقط قدرت و امپدانس آنها باید مطابقت داشته باشد. این به این دلیل است که برای ارتقا یا تعمیر یک قطعه، نیازی به جابجایی کل سیستم ندارید. اگر آمپلی فایر از کار بیفتد، به سادگی آن را تعویض می کنید و معمولاً نگهداری و تعمیر آن بسیار آسان است.

  • موجود بودن بلندگوهای پسیو در اندازه های بیشتر

بلندگوهای پسیو دراشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. همچنین می توانید هر تعداد که می خواهید به یک سیستم اضافه کنید. در حالی که بلندگوهای اکتیو برای کار مستقل طراحی شده اند و نمی توان آنها را با هم ترکیب کرد.

  • سیم کشی کمتر

در باند پسیو به دلیل تعداد زیاد قطعات خارجی و فاصله زیاد بین منبع صدا، بلندگو و آمپلی فایر نیاز به هزینه های سیم کشی بیشتری داریم.

هنگام خرید بلندگوی پسیو، تنها کاری که باید انجام دهید این است که اتصال سیم بلندگو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی به پریز برق نزدیک است. البته اینها معمولا سیم های بلندی دارند که اتصال بلندگو را آسان می کند.

ویژگی باند پسیو

در ادامه مقاله تفاوت باند اکتیو و باند پسیو، فرق دو باند را بیان می کنیم.

فرق بلندگو اکتیو و پسیو

تفاوت باند اکتیو و نات اکتیو در منبع تغذیه است، باند اکتیو از برق شهری با ولتاژ 110 یا 220 تغذیه می کند. اما در باند پسیو به منبع تغذیه خارجی مانند کابل صدا یا آمپلی فایر نیاز است.

2 ورودی در باند اکتیو وجود دارد. یکی برای انتقال انرژی و دیگری برای ارسال سیگنال های صوتی از منبع صوتی است. از طرفی دارای خروجی برای اتصال به بلندگوهای دیگر هستند.

 در باند پسیو، تنها یک ورودی صدا برای انجام تمام اقدامات ذکر شده در بالا وجود دارد و هیچ ورودی یا خروجی دیگری وجود ندارد.

در اسپیکر اکتیو، بر خلاف اسپیکر پسیو، چون تجهیزات خارجی کمتر است و منبع صوتی، آمپلی فایر، میکسر نزدیک به هم هستند، کابل کشی کمتری داریم. به همین دلیل تداخل سیگنال، نویز، بازخورد و افت کلی کیفیت صدا عملاً وجود ندارد. کراس اوور نیز می تواند احتمال ایجاد نویز را افزایش دهد.

هر دو باند پسیو و اکتیو کیفیت صدای خوبی دارند. اما اگر به دنبال کیفیت صدای بالاتر و حرفه ای ترهستید، انتخاب شما باید باند active باشد. البته در باند پسیو استفاده از یک آمپلی فایر با کیفیت و سازگار با باند و سایر قطعات می تواند به افزایش کیفیت صدا کمک کند.

از دیگر تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو این است که، در باندهای اکتیو می توانید به صورت دستی میزان صدای خروجی را از طریق ولوم باند تنظیم و کنترل کنید. اما در بلندگو پسیو تمامی کنترل های ممکن بر روی صدای خروجی باند از میکسر اعمال می شود و باند به جز پخش صدا کار دیگری برای شما انجام نمی دهد و تنها پل ارتباطی شما پورتی به نام SpeakOn در پشت بانداست.

فرق اسپیکر پسیو و اکتیو در داشتن دانش نصب و راه اندازی است. هنگام استفاده از اسپیکراکتیو، هیچ تجربه فنی لازم نیست و می توان صدا را با اکولایزر تنظیم کرد.

در حالی که باند پسیو، FULL RANGE و 2WAY، دارای ووفر، توییتر و کراس اوور مجزا هستند و مدیریت فرکانس به مهارت های فنی نیاز دارد.

برای محیط‌ها و اجراهای بزرگ، اجراهای زنده، کنسرت‌ها، کنفرانس‌ها و غیره، مهندسان صدا تمایل دارند از باندهای پسیو با آمپلی فایر، میکسرها و دستگاه‌های مدیریت بلندگو استفاده کنند. در حالی که برای استفاده خانگی، محیط های استودیویی، رستوران ها و کافه ها، مراکز آموزشی و مذهبی که فضا محدودتر است، باند اکتیو بهتر است.

تفاوت دیگر در خرید باند اکتیو و پسیو، قیمت آن است. معمولا اسپیکر‌های پسیو از نظر قیمت ارزان‌تر از اسپیکر‌های اَکتیو می‌باشند.

تفاوت باند اکتیو و باند پسیو

باند اکتیو بهتر است یا پسیو

انتخاب اینکه باند اکتیو بهتر است یا پسیو؟، بستگی به نیاز و انتظار شما از بلندگو دارد. برخلاف تصور رایج که باند اکتیو صدایی بلندتر و بهتر از باند پسیو ارائه می دهد، باند پسیو نیز می تواند چنین کارایی را به محل مورد نظر برساند. به شرطی که تجهیزات با یکدیگر سازگار باشند و کابل کشی و کاهش نویز به خوبی انجام شود.

برای دریافت بهترین کیفیت صدا از باند اکتیو، به اندازه ووفر و توییتر توجه کنید. هرچه بزرگتر باشند، بلندتر و قدرتمندتر هستند. باند اکتیو two-way با دو بلندگوی داخلی بهتر از بلندگوی اکتیو فول رنج با یک بلندگوی داخلی است.

بنابراین کیفیت صدای بلندگوهای اکتیو و پسیو در مکان های مختلف تقریباً یکسان است و در صورت رعایت اصول مهندسی صدا تفاوتی وجود ندارد.

فرق بین اسپیکر اکتیو و پسیو

خرید باند اکتیو یا پسیو

همانطور که در مقاله بیان شد تفاوت باند اکتیو و پسیو زیاد است، برای بهترین انتخاب بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت شود. شما می توانید تجهیزات صوتی و هوشمند خود را از خانه هوشمند آراز تهیه نمایید.

تفاوت بلندگو اکتیو و پسیو

بیشتر بدانید: اگر میخواهید در مورد اسپیکر سقفی هوشمند بیشتر بدانید مقاله راهنمای خرید اسپیکر سقفی هوشمند را مطالعه نمایید.

 

سخن آخر

در مقاله تفاوت باند اکتیو و باند پسیو، در مورد تفاوت بین دو باند صحبت کردیم. به سوال اینکه چرا باید باند اکتیو بخریم؟ جواب دادیم. یکی از دلایل خرید باند اکتیو این است که به سیم کشی کمتری نیاز دارد.

سوال دیگر اینکه چرا باید باند پسیو بخریم؟ پاسخ این است که، قابل ارتقای سیستم صوتی است و می توان به آن آمپلی فایر اضافه کرد و همینطور حمل و نقل راحتی دارد.

هر دو نوع اسپیکر در سیستم‌های صوتی خانگی محبوب هستند و بنابراین، بلندگوی مناسب شما تا حد زیادی به ترجیحات شخصی بستگی دارد. خرید و نصب بلندگوهای اکتیو ساده ترین است، اما بلندگوهای پسیو به شما این امکان را می دهند که آمپلی فایر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

باند اکتیو چیست؟

اکتیو در لغت به معنای فعال است، یعنی باندی که فعال هست و نیازی به آمپلی فایر ندارد چون داخل خود یک آمپلی دارد.

باند پسیو چیست؟

پسیو در لغت به معنای غیرفعال است، باندی که به تنهایی فعال نیست و برای به کار افتادن به آمپلی نیاز دارد

تفاوت باند اکتیو و باند پسیو چیست؟

باند اکتیو مجهز به آمپلی فایر بوده و باند پسیو از این قابلیت بی‌بهره است.

چرا قیمت باند اکتیو بیشتر است؟

به دلیل اینکه باند اکتیو داخل آن آمپلی فایر به کار رفته است.

ویژگی باند اکتیو چیست

در باند اکتیو، صوت توسط پنل به آمپلی فایر انتقال یافته تا قدرت و شفافیت آن افزایش یابد. سپس به  کراس اوور رفته تا صدا توسط کراس اوور تفکیک شده، به بلندگو های مربوطه انتقال یابد. سازگار بودن باند با آمپلی فایر، مسیر دهی راحت سیگنال و مجهز به بلوتوث از جمله ویژگی‌های باند اکتیو است.

مهمترین تفاوت بلندگوی اکتیو و بلندگوی پسیو چیست

باند پسیو، منبع دارد که صدا را به باند انتقال می‌دهد. مثل DVD  PLAYER  با گوشی  تلفن همراه. اما در باند پسیو، بخش پیش تقویت کننده، وظیفه کنترل سطح صدا را بر عهده دارد. در باند اکتیو، علاوه بر ووفر و تیوتر، آمپلی فایر، فرکانس‌های خروجی را تقویت خواهد کرد. اما در باند اکتیو، تقویت صدا درون اسپیکر صورت می‌گیرد.

در باند پسیو، بعد از انتقال صدا به آمپلی فایر، مسئولیت تقویت سیگنال صدا و رساندن آن به سطح مناسب ، توسط آمپلی انجام می شود. بهترین باند اکتیو برای اجرای زنده، بر روی بدنه خود، پیچ تنظیم ولوم صدا،  تنظیم گیم و تریبل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *