آموزش سیستم صوتی خانگی

تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست

تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست

تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست

تجهیزات سیستم صوتی حرفه ای شامل ساب ووفر، توییتر، میدرنج، آمپلی فایر و اسپیکر است، که برای پخش موسیقی با کیفیت به کار می روند و هر کدام کارای خود را دارند.

سیستم های صوتی بسته به کیفیت و قدرت پخشی که دارند متفاوت هستند. در مراسمی مانند جشن ها یا مراسم مذهبی از انواع سیستم های صوتی، آمپلی فایر و بلندگوها استفاده می شود که هر کدام دارای وات و اندازه های متفاوتی هستند.

اگر سیستم صوتی بلندگوهای قدرتمندی نداشته باشد، کم و زیاد کردن صدا یا بالا بردن سیستم صوتی صداهای غیرعادی و گاهی صداهای سوت آزاردهنده تولید می کند. بهترین سیستم صوتی سیستمی است که دارای بلندگوهای قدرتمندی باشد تا بهترین صدای با کیفیت را در اختیار کاربر قرار دهد.

در این مقاله تصمیم داریم در مورد ووفر و ساب ووفر و اینکه تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست صحبت کنیم. ووفر و ساب ووفر هر دو اسپیکر هستند که برای پخش موسیقی به کار برده می شوند. حال فرق بین ووفر و ساب ووفر چیست را در ادامه بیان می کنیم.

هر کدام از تجهیزات صوتی در مکان های مختلفی به کار برده می شوند برای مثال برای اتومبیل و ساختمان. ووفر بلندگویی است که سیگنال های صوتی با فرکانس پایین را در سیستم شما کنترل می کند، در حالی که ساب ووفر در بازتولید فرکانس های باس عمیق (20 هرتز یا کمتر) تخصص دارد. تفاوت اصلی این اسپیکرها در محدوده، اندازه، توان خروجی، تعداد درایورها و قیمت آنهاست.

اگر برای ساختمان خود به دنبال سیستم صوتی هستید پیشنهاد می‌کنیم خرید بلندگو سقفی و خرید آمپلی فایرخانگی را در لیست خرید خود داشته باشید. در ادامه مقاله تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست اگر فرق این دو را می خواهید بدانید قبل از آن باید هر کدام را معرفی کنیم.

 

تفاوت ووفر با ساب ووفر

 

ووفر چیست؟

ووفر woofer بلندگویی است که سیگنال های صوتی با فرکانس پایین را در سیستم شما کنترل می کند. ووفرها اغلب به عنوان بلندگوهای کانال جلو/عقب در سیستم های سینمای خانگی استفاده می شوند، در حالی که ساب ووفرها معمولاً برای دستیابی به صدایی با تاثیر بالا با فیلم یا موزیک ویدیو استفاده می شوند.

ووفر یک بلندگوی تخصصی و بسیار بلند است که در همه بلندگوهای خانگی و حرفه ای یافت می شود. محدوده فرکانس تولید شده توسط ووفرها بین 40 هرتز تا 500 هرتز است که مربوط به حجم بالای صدایی است که در آستانه شنوایی انسان است.

ووفرها صداهای زیر 40 هرتز را تولید نمی کنند، به همین دلیل است که بلندگوهای میان رده به جای استفاده از یک ساب ووفر از دو یا چند ووفر استفاده می کنند.

در واقع، ووفرها دستگاه هایی هستند که به طور ویژه برای بازتولید صدای فرکانس بالا یا صداهای زیر طراحی شده اند. نام این وسیله یعنی ووفر از کلمه لاتین woof به معنای پارس سگ گرفته شده است.

 

قیمت ووفر

قیمت ووفر بسیار کمتر از ساب ووفر است و البته نیاز به توان ورودی کمتری دارد.

 

 

ووفر

 

 

کاربرد ووفر

همانطور که اشاره شد، ووفرها وظیفه پخش صداهای زیر را بر عهده دارند و کاربرد اصلی آنها کمک به دستیابی به صدای خروجی شفاف و باکیفیت در صداهای زیر است.

اگر در فکر تهیه سیستم صوتی خانگی هستید بدانید که نیازی به خرید ووفر جداگانه برای سیستم های صوتی خود ندارید. زیرا در مواردی مانند سیستم های صوتی خانگی، ووفر، میان رده و توییتر به صورت یک مجموعه کامل در دستگاه ها گنجانده شده است.

 

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر یا ساب در واقع یک ووفر یا بلندگو است که برای بازتولید فرکانس های صوتی پایین که معمولاً به عنوان باس شناخته می شود طراحی شده است.

ساب ووفرها را می توان در قیمت های مختلف یافت و بسته به اندازه آنها و اینکه برای استفاده بسیار سنگین طراحی شده اند یا نه، سطوح مختلفی از مصرف انرژی را ارائه می دهند.

کلمه ساب یا ساب ووفر subwoofer در زبان انگلیسی نوعی ووفر است که به این دلیل نامگذاری شده است که صدای کمتری نسبت به ووفر تولید می کند. بنابراین ساب ووفر نوعی دستگاه صوتی است که فرکانس کمتری نسبت به ووفر دارد.

ساب ووفر در واقع بلندگوی است که ترکیبی از صداهای دوب و دیس را در حین پخش ایجاد می کند. در واقع دلیل نامگذاری این دستگاه، شدت بم بودن صدایی است که تولید می کند.

با افزودن این نوع تجهیزات صوتی به سیستم صوتی خودروی خود می توانید موسیقی مورد علاقه خود را با بیس بالا گوش دهید. دلیل اینکه صدای دوبس را در برخی خودروها می شنویم، دقیقا بیس بالایی است که توسط ساب ووفر ایجاد می شود.

در واقع می توان گفت ساب ووفر این قدرت را دارد که کیفیت صدای سیستم های صوتی را تا حد زیادی بهبود بخشد.

 

انواع ساب ووفر

  • ساب ووفر اکتیو: یک ساب ووفر اکتیو معمولا دارای یک تقویت کننده داخلی است. ساب ووفر فعال نیز با یک کراس اوور داخلی ساخته شده است. نقش کراس اوور فیلتر کردن فرکانس‌های بالا است و اجازه می‌دهد فقط فرکانس‌های پایین به درایور ساب ووفر برسند.
  • ساب ووفر پسیو: یک ساب ووفر پسیو به یک آمپلی فایر خارجی نیاز دارد و فقط از بلندگو و محفظه ساب ووفر تشکیل شده است.

 

کاربرد ساب ووفر

کاربرد ساب ووفر در ماشین برای پخش موسیقی با بیس بالا است، به طوریکه ماشین را به لرزه در می آورد.

البته باید بدانید که استفاده از ساب ووفر تنها برای تولید صداهای بم و بیس دار نیست، بلکه کاربرد اصلی آن استفاده این دستگاه به عنوان مکملی برای افزایش کیفیت بیس موسیقی استفاده می شود.

در استفاده درست از ساب ووفر، سیستم به بیس بسیار نرم و با دقت عالی می رسد و می تواند صداها را به بهترین شکل از موسیقی جدا کرده و بین باندها و ساب ووفر توزیع کند.

 

 

ساب ووفر

 

 

قیمت ساب ووفر

ساب ووفر اسپیکر گران قیمتی است و نیاز به ولتاژ ورودی زیادی دارد، بنابراین بلندگوهای مجهز به ساب ووفر رنج قیمت بالایی خواهند داشت.

 

تفاوت ووفر با ساب ووفر

اگر به طور خلاصه فرق ووفر و ساب ووفر را بیان کنیم این است که، ووفر یک بلندگوی تخصصی است و ساب ووفر یک ووفر تخصصی است که محدوده فرکانس باریک تری را پوشش می دهد.

چندین تفاوت بین ووفر و ساب ووفر وجود دارد:

 

  • ساب ووفر برای بازتولید صدا بین 20 تا 200 هرتز طراحی شده است. اما ووفر صدا را بین 40 تا 500 هرتز بازتولید می کند. بنابراین ساب ووفرها فرکانس های کمتر از توان ووفر را پخش می کنند.
  • هر چه فرکانس کمتر باشد، صدا بلندتر است. بلندگوی که صداهای بلندتری تولید می کند باید بزرگتر باشد تا بتواند هوا را به درستی حرکت دهد و صدا تولید کند. بنابراین ساب ووفر بزرگتر از انواع دیگر بلندگوها است.
  • کیفیت صدای ساب ووفر در ابتدا و انتهای پخش بهتر از ووفر و مید ووفر است.
  • ووفرها طیف وسیع تری از صداها را نسبت به ساب ووفرها تولید می کنند و صداهای تولید شده توسط ساب ووفرها خاص تر هستند. اگرچه هر دو صداهای بم تولید می کنند، طول موج آنها یکسان نیست.
  • تفاوت ووفر با ساب ووفر در میزان مصرف برق این دو دستگاه است. هر چه دستگاه بزرگتر باشد مصرف برق نیز بیشتر است. به دلیل این که ساب ووفرها فرکانس های پایین تری را پوشش می دهند، ساب ووفرها انرژی بیشتری نسبت به ووفر مصرف می کنند.
  • دیگر تفاوت بین ووفر و ساب ووفر عملکرد آنها و نحوه تغذیه آنهاست. ساب ووفرها در دو نوع فعال و غیرفعال تولید می شوند. در واقع، ساب ووفر فعال دارای یک کراس اوور داخلی است که فرکانس‌های بالا را فیلتر می‌کند و فقط فرکانس‌های پایین را عبور می‌دهد و در نتیجه بیس بهتری ایجاد می‌کند.

 اما سیستم ووفر به گونه ای طراحی شده است که مانند ساب ووفرهای پسیو عمل می کند. بنابراین، ووفرها برای تامین توان مورد نیاز خود به یک آمپلی فایر خارجی نیاز دارند.

یکی از تفاوت های بین ساب ووفرها و ووفرها در ولتاژ دریافتی و محدوده فرکانسی آنهاست. علاوه بر این، بلندگوی ووفر بسیار ارزان تر از ساب ووفر است.

معمولا در بلندگوهای میان رده به جای استفاده از یک ساب ووفر از دو یا چند ووفر برای پوشش بهتر صداهای فرکانس پایین و پایین نگه داشتن قیمت محصول استفاده می کنند.

یکی دیگر از تفاوت های فنی در مقایسه ووفر و ساب ووفر اندازه است. در حالت کلی ساب ووفرها بزرگتر از ووفرها هستند. کار با فرکانس های پایین نیاز به جابجایی حجم زیادی از هوا دارد. این تنها با یک سطح مخروطی بزرگ و یک آهنربای بزرگ و قدرتمند امکان پذیر است.

در نتیجه، اندازه کلی ساب ووفر بزرگتر از اندازه یک ووفر می شود. یک ساب ووفر فرکانس کمتری نسبت به یک ووفر تولید می کند، بنابراین یک ساب ووفر باید بزرگتر از یک ووفر باشد.

مورد دیگری که در فرق ووفر و ساب ووفر اشاره میکنیم این است که هنگام استفاده از ساب ووفر خودرو ممکن است چراغ های خودرو تا حدی کم شود. بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از یک ساب ووفر حرفه ای و قدرتمند یک خازن به خودروی خود اضافه کنید.

مورد دیگر در تفاوت ووفر و ساب این است که در بسیاری از اسپیکرهای میدرنج وجود حداقل ووفر و توییتر ضروری است، اما اگر فقط ووفر داشته باشد، کیفیت صدا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

اما وجود ساب ووفر در اسپیکرهای میدرنج الزامی نیست، زیرا از یک طرف نیاز به توان ورودی بسیار بالایی دارد و از طرف دیگر قیمت آن بسیار بالاست.

اگر به ساب ووفر نیاز دارید اما ووفر دارید باید گفت که می توان به جای ساب ووفر از ووفر استفاده کرد اما به دلیل قدرت فرکانس پایین ساب ووفر برعکس امکان پذیر نیست.

 

تفاوت ووفر و ساب ووفر

 

 

ووفر در مقابل تعداد درایورهای ساب ووفر

یک ساب ووفر معمولاً یک بلندگوی تک درایور است، در حالی که یک ووفر ممکن است تا چهار درایور داشته باشد، که 2 تا 3 درایور متداول تر است، و بسیاری از اوقات شامل یک توییتر می‌شود.

 

یکی از تفاوت ووفر و ساب ووفر در میزان مصرف برق بود که اشاره شد و در ادامه به این مقدار اشاره می شود.

ساب ووفر در مقابل مصرف برق ووفر

مصرف برق برای یک ووفر معمولاً 100 وات به بالا است، در حالی که ساب ووفر بین 40 تا 200 وات است.

 

تفاوت ساب ووفر و بلندگو

هدف بلندگوها و ساب ووفرها تولید صدا است، اما در نحوه تولید صدا با هم تفاوت دارند. در زیر چند تفاوت بین ساب ووفر و بلندگو را بیان می کنیم:

 

  • همه دستگاه‌های شما، از جمله تلفن‌ها، رایانه‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها دارای بلندگو هستند، اما در صورت لزوم می‌توان ساب ووفر را به سیستم صوتی‌تان اضافه کرد.
  • اسپیکرها به تنهایی و بدون نیاز به ساب ووفر قابل استفاده هستند، اما ساب ووفرها بدون بلندگو قابل استفاده نیستند.
  • صفحات ساب ووفر بسیار قوی تر از بلندگوها هستند، بنابراین به دلیل حرکت هوا با سرعت بالا خم نمی شوند. در حالی که اسپیکرها معمولا از فوم یا پارچه مخصوص ساخته می شوند.
  • از بلندگوها برای صداهای با فرکانس متوسط ​​و بالا استفاده می شود، اما ساب ووفرها برای شنیدن صداهای فرکانس پایین استفاده می شوند.
  • ساب ووفرها قیمت بالاتری نسبت به بلندگوها دارند و این تفاوت قیمت به دلیل قطعات تشکیل دهنده آنهاست.
  • از دیگر تفاوت ساب ووفر و اسپیکر این است که، ساب ووفرها به صورت تکی در بازار فروخته می شوند، اما بلندگوها به صورت جفت به فروش می رسند.
  • در صورت استفاده از ساب ووفر در کنار بلندگوها، فشار روی بلندگوها کاهش می یابد و صدا در تمامی فرکانس ها بهتر و واضح تر شنیده می شود.

 

 

فرق ووفر با ساب ووفر

 

 

ساب باکس یا باکس ساب ووفر چیست

ساب باکس، ساب ووفرهستند که با جعبه به فروش می رسند و به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. گاهی اوقات سازندگان برای ساب ووفر خود قاب نصب می کنند و این کار به گونه ای انجام می شود که با در نظر گرفتن حجم مفید بسته به ویژگی های ساب ووفر می توان محفظه مناسب برای ساب ووفر را برای شما پیدا کرد.

باکس ساب ووفر برای نصب ساب ووفرها در جعبه قرار می گیرند که تاثیر بسزایی در دقت و کیفیت ساب ووفر دارد. این جعبه ها معمولا از چوب ام دی اف یا نئوپان ساخته می شوند زیرا این چوب ها هم ارزان هستند و هم در برابر فشار هوا مقاوم هستند.

دو نوع باکس ساب ووفر وجود دارد:

یا در این جعبه ها امکان خروج هوا وجود دارد که به آن باکس های پورتد می گویند و یا امکان خروج هوا وجود ندارد که به آن باکس سیلد می گویند.

 

ساب ووفر کوچک

انواع ساب ووفر در خودروها با ابعاد 6، 8، 10، 12، 15، 18 اینچ هستند که به ساب ووفر با سایز کمتر از 12 اینچ مینی ساب ووفر گفته می شود.

به طور کلی ساب های 12 اینچی به دلیل کیفیت، ابعاد و پخش صدای عالی رایج ترین و محبوب ترین ساب ها هستند. در ساب های 15 اینچی که صفحه ساب ووفر بزرگتر است، دارای عملکرد فرکانس پایین در ساب ووفر است و در نهایت صدای روان تر و عمیق تر ایجاد خواهد کرد.

از طرفی هرچه صفحه نمایش در ساب کوچکتر باشد، کنترل آن آسانتر است و در نهایت دقت ساب نیز افزایش می یابد. ساب ووفرهای 8 و 10 اینچی نسبت به ساب ووفرهای دیگر دقت بیشتری دارند.

یک مدل استاندارد 12 اینچی معمولاً حدود 200 وات توان مداوم را تحمل می کند. با این حال، این مشخصات از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است، بنابراین بهتر است قبل از خرید، به مشخصات محصول توجه کنید. در مقابل، اگر به دنبال چیزی کمتر قدرتمند هستید، می توانید یک ساب ووفر کوچک را انتخاب کنید که ممکن است با توان مداوم 50 وات باشد.

یک ساب ووفر معمولاً فضای بیشتری را نسبت به ووفر اشغال می کند، بنابراین اگر فضای محدودی برای سیستم خود دارید، اندازه را باید در نظر بگیرید.

 

 

تفاوت ووفر و ساب

 

 

چگونه یک ساب ووفر را برای تولید موسیقی انتخاب می کنید؟

هنگام در نظر گرفتن ساب ووفر برای تولید موسیقی، چندین فاکتور مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین موارد اندازه ساب ووفر است. به طور کلی، مانیتورهای ساب ووفر در سایزهای 8 و 10 اینچی عرضه می شوند.

 

برای تولید موسیقی در یک اتاق خواب با اندازه استاندارد، معمولاً در حدود 35 تا 40 متری ، یک ساب ووفر 8 اینچی می تواند عملکرد فوق العاده ای داشته باشد و باس کافی را ایجاد می کند.

 

با این حال، اگر در فضای بزرگتری مانند یک اتاق نشیمن یا یک استودیوی اختصاصی کار می کنید، انتخاب یک ساب ووفر 10 اینچی ممکن است سودمندتر باشد. اندازه بزرگتر به ساب ووفر اجازه می دهد تا فرکانس های باس عمیق تر و قوی تری تولید کند و تجربه شنیداری فراگیرتری ایجاد کند.

 

در نهایت، انتخاب ساب ووفر مناسب برای تولید موسیقی شامل در نظر گرفتن اندازه فضای کاری شما و تعیین سطح پاسخ باس مورد نظر شما است. توصیه می شود ساب ووفری را انتخاب کنید که نه تنها با ابعاد اتاق شما مطابقت داشته باشد، بلکه مکمل بلندگوهای اصلی موجود شما باشد.

 

 

مقایسه ووفر و ساب ووفر

 

 

آیا برای ساب ووفر به آمپلی فایر نیاز دارید؟

توجه به این نکته ضروری است که در حالی که برای عملکرد ساب ووفر نیازی به تقویت کننده نیست، می تواند نقش مهمی در تقویت بازتولید صداهای با فرکانس پایین داشته باشد. ساب ووفرها برای کنترل طیف وسیعی از فرکانس ها طراحی شده اند، اما در بازتولید نت های باس عمیق که به موسیقی و فیلم ها عمق می بخشد، عالی هستند.

 

در حالی که برخی از ساب ووفرها آمپلی فایر‌هایی را در طراحی خود دارند، برخی دیگر ممکن است برای دستیابی به عملکرد مطلوب به تقویت کننده خارجی نیاز داشته باشند. بنابراین، در حالی که آمپلی فایر ضروری نیست، می‌تواند تجربه صوتی را با ایجاد قدرت بیشتر به خروجی فرکانس پایین ساب ووفر، تا حد زیادی بهبود بخشد.

اگر در مطالعه مقاله تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست تصمیم به خرید آمپلی فایر خانگی گرفته اید از دکمه زیر اقدام به مشاهده و خرید محصول نمایید.

 

 خرید آمپلی فایر خانگی

 

 

سخن آخر

اگر می خواهید یک سیستم صوتی کامل و حرفه ای داشته باشید، تنها با یک بلندگو نمی توانید به هدف خود برسید. برای این کار به قطعات دیگری مانند بلندگوهای میدرنج و ساب ووفر نیاز خواهید داشت. این دستگاه ها می توانند صدایی واضح و بی نقص را برای شما تولید کنند. ساب ووفر صداهایی با فرکانس پایین بیس را ارائه می دهد.

در مقاله تفاوت ووفر و ساب ووفر چیست سعی کردیم شما را با فرق ووفر و ساب آشنا سازیم تا در انتخاب بهتر سیستم صوتی شما را همراهی کرده باشیم.

اگر دوست دارید در آهنگ ها یا فیلم ها به بیس با فرکانس پایین گوش دهید، یک ساب ووفر بسیار مهم است. اگر این برای شما اهمیت چندانی ندارد، یک جفت ووفر با توییتر خوب عمل می کند.

با توجه به تنوع زیاد ووفرها و ساب ووفرهای موجود در بازار، توصیه می کنیم قبل از خرید تجهیزات صوتی مورد نیاز خود، نیازهای خود را به دقت بررسی کرده و از مشاوران و کارشناسان متخصص در خانه هوشمند آراز در این زمینه مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

تفاوت بین ووفر و ساب ووفر چیست؟

ووفر و ساب ووفر دو دستگاه مجزا هستند که هر کدام محدوده فرکانس صوتی متفاوتی را پوشش داده و پخش می کنند.

ساب ووفر تلویزیون چیست؟

امروزه در برخی از تلویزیون های جدید، علاوه بر بلندگو، یک ساب ووفر داخلی نیز نصب می کنند که کیفیت بیس را هنگام پخش انواع فیلم ها و موسیقی ها مورد توجه قرار می دهد. به طور معمول در تلویزیون های بدون ساب ووفر قدرت صدا به 20 وات می رسد اما تلویزیون های دارای ساب ووفر قدرت صوتی 40 وات دارند.

آیا می توان از ووفر به عنوان ساب ووفر استفاده کرد؟

خوب، بله، اما اسپیکر خوبی نیست. ووفرها برای فرکانس های زیر 100 هرتز یا کمتر بهینه شده اند و در فرکانس های بالای 100 هرتز پاسخ بسیار کمی دارند و اعوجاج بدی خواهند داشت. به علارتی، هر یک از این دو برای پوشش فرکانس های جداگانه طراحی شده اند.

چه اندازه ساب ووفر باید بگیرم؟

اندازه ساب ووفر شما به بهترین وجه با توجه به فضای موجود و آنچه می خواهید بشنوید تعیین می شود. ساب ووفرهای 12 و 10 اینچی معمولی هستند. مدل‌های کوچک‌تر مقرون به صرفه‌تر هستند، اما قدرت یا عمق مشابه مدل‌های بزرگ‌تر را ارائه نمی‌کنند.

آیا ساب ووفر به آمپر نیاز دارد؟

ساب ووفر برای درست کار کردن نیازی به آمپلی فایر مجزا ندارد. بسیاری از ساب ووفرها دارای آمپر داخلی هستند، بنابراین دیگر نگران خرید جداگانه آمپر نخواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *