آموزش تجهیزات روشنایی

کلید لمسی چیست؟

کلید لمسی چیست؟

هنگامی که در مورد کلید لمسی صحبت می شود سوالی که پیش می آید این است که کلید لمسی چیست؟ آیا همانند کلیدهایی مکانیکی گذشته است و یا قابلیتهای بیشتری دارد. اگر قصد خرید کلید لمسی را دارید، بهتر است کمی درمورد کلید برق لمسی و انواع آن بدانید.

 

 

 قیمت کلید لمسی هوشمند

 

کلید لمسی چیست؟

کلیدهای لمسی نسل جدید به دلیل زیبایی و کارایی فوق‌العاده، محبوب هستند. این نوع کلیدها با لمس انگشت کار می‌کنند و کلید لمسی عمر طولانی‌تری نسبت به کلیدهای برقی سنتی دارد که با فشار دست روشن و خاموش می‌شدند.

 

معرفی کلید لمسی

کلید لمسی جایگزین خوبی برای کلیدهای سنتی است. کلیدهای لمسی دارای فناوری های جدید است و حتی بدون اینکه نیاز باشد مسیری را طی کرده و کلید را برای روشن و خاموش کردن لمس کرد، می توان با استفاده از ریموت نیز این عمل را انجام داد.

کلید تاچ دارای مزایایی مانند کنترل و تغییر شدت نور، کنترل روشنایی ساختمان سازگار با هر نوع روشنایی موجود در بازار، کلید گرمایش و سرمایش فضا، طول عمر بیشتر و در مجموع امکانات خوب است.

برخی از کلیدهای لمسی ساده هستند و با لمس انگشتان خاموش و روشن می شوند. در صورتی که کلیدهای هوشمند قابلیت کنترل از راه دور توسط اپلیکیشن نصب شده روی تلفن همراه یا کامپیوتر را نیز دارند. با نصب کلیدهای لمسی می توان از شلوغی کلیدها و دیوارها جلوگیری کرد.

 

ویژگی کلیدهای لمسی

ویژگی کلید لمسی چیست؟ در زیر مزایای کلید لمسی ساده و هوشمند را بیان می کنیم.

  • جلوگیری از تجمع کلیدها و نامرتب شدن دیوار
  • کلید لمسی ضد ضربه و ضد آب
  • قابلیت کنترل کلیدهای هوشمند توسط ریموت های رادیویی
  • نصب آسان
  • کالیبراسیون هوشمند
  • مقاومت در برابر نوسانات جریان برق
  • کاهش نور چندگانه با یک لمس
  • قابلیت کنترل از راه دور (ir) برای افراد سالمند و یا افرادی که توانایی حرکتی ندارند
  • قابل تشخیص در شب به دلیل داشتن نور پس زمینه یا led back light
  • عدم خطرپذیری برای کودکان در منزل به دلیل داشتن عایق
  • امکان کنترل همزمان هر کلید تاچ با چهار کنترل از راه دور با هم
  • صرفه جویی در مصرف برق
  • قابلیت کنترل از راه دور و تبلت، موبایل و اینترنت، پیامک
  • دارای تنوع رنگی

سطح کلید لمسی ریموت دار از موادی مانند شیشه و اکریلیک ساخته شده است که از آن در برابر خاک، گرد و غبار و رطوبت محافظت می کند. این کیفیت باعث دوام طولانی مدت آن می شود.

 

 

ویژگی کلید لمسی

 

 

انواع کلید لمسی

کلید کنترلی لمسی علاوه بر زیبایی دارای مزیت کنترل جریان برق برای روشنایی را دارند. در خانه های هوشمند یکی از المانهای زیبایی استفاده از کلید تاچ است. کلید برق لمسی را بر اساس مشخصات ظاهری و برخی را بر اساس تکنولوژی ساخت و یا عملکرد کلید دسته بندی می کنند.

 

  • کلید لمسی خازنی

کلید لمسی خازنی به وسیله الکترود کار می کنند. در این کلید تاچ ورودی توسط شارژر الکتریکی دریافت می شود. وقتی انگشت انسان کلید را لمس می کند ظرفیت خازن افزایش می یابد زیرا با لمس انگشت خازن روی کلید شارژ و تخلیه می شود تا تغییرات ظرفیت خازن را تشخیص دهد. در ضمن این نوع کلید را می توان روی چوب، شیشه، پلاستیک و … قرار داد.

 

  • کلید لمسی مقاومتی

مکانیسم عملکرد این کلید متفاوت از کلید خازنی بر اساس دو الکترود است که در مدار داخلی قرار گرفته و با یکدیگر در تماس هستند. هنگامی که کاربر کلید را لمس می کند، مقاومت بین دو قطعه فلز کاهش می یابد و کلید کار می کند.

 

  • کلید پیزو الکتریک

عملکرد لمسی این نوع کلیدها بر اساس سنسور پیزوالکتریک تعبیه شده در آنها است. این سنسورها حسگرهای خود تحریکی هستند و در صورت تماس و لمس کاربر، سیگنال الکتریکی تولید می کنند و نور را از حالتی به حالت دیگر تغییر می دهند.

کلیدهای لمسی پیزو معمولاً در پشت یک سطح صاف ساخته می شوند. این کلید تاچ با پشتیبانی از واسطه های های مجازی به عنوان یک کنترل کننده نیز عمل می کند که برای کلیدهای برق خازنی و مقاومتی موجود نیست.

 

  • کلید لمسی ساده

عملکرد این نوع کلید لمسی کوچک کاملا شبیه کلیدهای معمولی تک پل و دو پل است اما در کلید لمسی پل شاسی شکل وجود ندارد و به صورت صفحه نمایش لمسی است.  برای روشن و خاموش کردن چراغ با کلید لمسی، فقط صفحه کلید را لمس کنید.

کلیدهای لمسی ساده در مقایسه با کلیدهای هوشمند از امکانات خاصی برخوردار نیستند. این باعث می شود قیمت کلید لمسی ساده نسبت به نوع هوشمند آن مناسب تر باشد.

 

  • کلید لمسی هوشمند گیرنده رادیویی RF

رله ها و گیرنده های رادیویی در داخل این نوع کلیدها قرار می گیرند، بنابراین می توان آنها را از راه دور کنترل کرد. برخی از کلیدهای لمسی هوشمند نیز قابلیت اتصال و ارتباط با نرم افزار موبایل را دارند. یعنی با کمک موبایل هوشمند و نرم افزار مناسب می توان چراغ ها را روشن و خاموش کرد.
استفاده آسان، کنترل از راه دور و ظاهر شیک آن ها را طرفداران زیادی کرده است. علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نوع کلید لمسی روشنایی، نصب آن ها در قوطی ها با سیم کشی قدیمی است.
قیمت کلید لمسی هوشمند از نوع رادیویی بالاتر از دیگر کلید های لمسی با کیفیت مشابه است.

 

  • کلید لمسی مجهز به گیرنده Wifi، Z WAVE، ZIGBEE

یک رله و یک گیرنده وای فای در داخل این نوع کلیدهای لمسی تعبیه شده است و ارتباط کلید و پنل لمسی به صورت بی سیم است. کلید لمسی وای فای دار مشابه کلیدهای لمسی مجهز به گیرنده رادیویی هستند. اما به جای گیرنده رادیویی، از امواج wifi، zwave و zighbee پشتیبانی می کنند. با استفاده از نرم افزار مخصوص گوشی  می توانید کلید وای فای را از راه دور کنترل کنید.
یکی از مزیت این کلید هوشمند لمسی این است که در بسته بندی های سنتی و قدیمی قابل  نصب هستند و نیازی به تعویض سیم کشی ساختمان نیست و ارتباط کلیدها با تاچ پنل مرکزی به صورت وایرلس است.
کلید لمسی وای فای هوشمند علاوه بر قابلیت کنترل از هر نقطه، بر روی گوشی های مختلف اعضای خانه قابل پیکربندی است.
قیمت کلید لمسی هوشمند مجهز به وای فای از دیگر کلیدها گرانتر است ولی با توجه به ویژگی هایی که دارد خرید آن به صرفه است.
این کلید یکی از بهترین کلید لمسی هوشمند در بین کلیدهای هوشمند است.

 

  • کلید لمسی کابلی KNX، BUS، RS485

اتصال بین صفحه لمسی و ماژول مرکزی در کلید لمسی کابلی توسط سیم برقرار می شود. برای نصب و راه اندازی آن باید سیم کشی قدیمی خانه را عوض کنیم و این کار هزینه بر و زمان بر است.
مزیت کلید هوشمند لمسی knx نسبت به بقیه کلیدها این است که دستورات در کلید لمسی کابلی سریع‌تر از مدل‌های بی‌سیم اجرا می‌شوند، اما باید فرآیند تعویض سیم‌کشی را تحمل کنید.
کلیدهای لمسی کابلی معمولاً در ساختمان هایی که تازه ساخت هستند یا در ساختمان هایی که در حال تعمیرات اساسی هستند استفاده می شود. کلید هوشمند لمسی knx نسبت به مدل های دیگر محبوبیت کمتری دارد.

 

 

انواع کلید لمسی

 

 

 

تفاوت کلید لمسی ساده و کلید لمسی هوشمند

کلید لمسی ساده مانند کلید برق سنتی عمل می کند با این تفاوت که از مدار الکتریکی برای کنترل عبور جریان استفاده می شود. اما در کلید کنترلی هوشمند علاوه بر قابلیت کنترل به صورت محلی از طریق نرم افزارهای موبایلی نیز قابل کنترل است.
در هر مکانی که باشید می توانید از طریق اینترنت و اپلیکیشن موبایل تغییراتی در سیستم خود ایجاد کنید. طبق کلید هوشمندی که خریداری می کنید سیم کشی های ساختمان متفاوت است.
برخی کلیدهای لمسی دارای ریموت کنترل هستند در منزل می توان با استفاده از یک کنترل ir هر وسیله الکتریکی که قابلیت کنترل دارند را کنترل کرد.
در انتخاب کلید تاچ کیفیت رتبه اول، قیمت کلید لمسی در رتبه دوم، ظاهر محصول سوم و عملکرد صحیح ریموت کنترل در رتبه چهارم قرار دارد.
در ادامه مقاله کلید لمسی چیست؟ در مورد اینکه چگونه کلید لمسی بسازیم و مشخصات فنی آن را بیان می کنیم.
برای مشاهده انواع کلید لمسی هوشمند بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

 

 

کلید لمسی ترموستات هوشمند

از کلید های تاچ علاوه بر کنترل روشنایی در کنترل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز استفاده می شود. کلید لمسی که برای این کار به کاربرده می شود با نام کلید لمسی ترموستات هوشمند است.

اگر در محیط خود دارای پکیج و یا فن کوئل هستید و زمانی که در بیرون از محیط هستید و می خواهید به ساختمان خود برگردید، اگر دمای هوا سرد باشد تا زمانی که به ساختمان برسید و بخواهید پکیج را روشن کنید تا بالا رفتن دمای محیط زمانی طول می کشد.

با استفاده از ترموستات هوشمند و از طریق اتصال به وای فای و همینطور نصب اپلیکیشن در تلفن همراه خود می توانید از راه دور پکیج خود را روشن کرده و دمای لازم را تنظیم نمایید.

 

بیشتر بدانید: برای مطالعه بیشتر در مورد ترموستات هوشمند می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

 

 ترموستات هوشمند چیست

 

 

کلید لمسی هوشمند چیست؟

کلیدهای لمسی هوشمند این قابلیت را دارند که سیستم روشنایی را به سرعت و از راه دور از طریق برنامه های قابل نصب بر روی تلفن همراه، تبلت و رایانه کنترل کنند.

کلید لمسی هوشمند حتی در صورت قطع شدن اینترنت به کار خود ادامه می دهد و می توان سیستم روشنایی را از طریق برنامه هایی که می توان روی تلفن همراه نصب می شود، کنترل کرد.

 

ساخت کلید لمسی

چگونه کلید لمسی بسازیم؟ همانطور که بیان شد نصب کلید لمسی آنچنان سخت نیست. با بستن مدار دو ترانزیستور پشت سر هم و بستن مدار معروف به دارلینگتون به راحتی می توانید یک کلید لمسی بسازید. کلیدهای لمسی را می توان به صورت دو قطبی یا تک قطبی طراحی و تولید کرد.
کلید لمسی دو قطبی با دنبال هم بستن دو ترانزیستور درست‌ می‌شود‌.

 

 

کلید تاچ هوشمند| کلید لمسی چیست

 

بهترین کلید لمسی

یکی از ویژگی هایی که در انتخاب بهترین کلید لمسی باید توجه داشت جنس رویه کلید است. جنس رویه کلید ها در بازار در سه نوع کریستال، شبه کریستال( پلکسی گلس)، رویه چوب طبیعی و چوب مصنوعی موجود می باشند. هر کدام از این نوع دارای معایبی هستند به جز کلید لمسی با رویه کریستال که ضد خش است و همینطور کلید از جنس چوب طبیعی که عمر طولانی تری نسبت به چوب مصنوعی دارد.

ویزگی دیگری که در انتخاب بهترین کلید تاچ باید در نظر گرفت، تکنولوژی به کار رفته در صفحات لمسی کلید است. دونوع تکنولوزی خازنی و مقاوتی داریم که تکنولوژی خازنی جدیدتر و از مقاومت و کارایی بهتری برخوردار است.

در تکنولوژی خازنی با هر بار لمس صفحه میزان ظرفیت خازن تغییر می کند. این تغییر ظرفیت توسط میکروکنترلر دریافت می شود و به مدار قدرت کلید فرمان تغییر وضعیت ارسال می شود.

ویژگی دیگر بهترین کلید لمسی این است که، مدار قدرت رله ای است و همینطور توان قابل تحمل رله ها نیز با مصرف کننده باید متناسب باشد.

 

بیشتر بدانید: مقاله معرفی بهترین کلید لمسی هوشمند در زیر را مطالعه نمایید، تا شما را در انتخاب و خرید بهترین کلید لمسی هوشمند راهنمایی کند.

 

معرفی بهترین کلید لمسی هوشمند

 

 

مشخصات فنی کلید لمسی

  • هر پل دارای 4 آمپر جریان خروجی است
  • توان مصرفی کلیدها 1 وات است.
  • محدوده دمای هر کلید هوشمند بین 10- تا 50+ درجه سانتیگراد است.
  • ولتاژ هر کلید هوشمند بین 100 تا 240 ولت متناوب است.
  • حداکثر رطوبت کلید لمسی در محل نصب 70 درصد می باشد.

نوع دیگری از کلید و پریز لمسی کلیدهای ترموستاتیک هستند که قابلیت انتقال دمای اتاق را به پردازنده مرکزی سیستم جهت برنامه ریزی و نمایش دمای اتاق دارند.
علاوه بر این کلیدهای لمسی ترموستاتیک قابلیت هماهنگی با انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی خانگی را دارند و با کنترل هوشمند می توانند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

 

بیشتر بدانید: مقاله راهنمای خرید کلید لمسی هوشمند را مطالعه نمایید.

 

 

 راهنمای خرید کلید لمسی هوشمند

 

 

سخن آخر

در مقاله کلید لمسی چیست؟ داریم که کلید لمسی یکی از فناوری‌های کاربردی است که زندگی را آسان‌تر کرده است. این کلید تاچ کنترلی با لمس انگشت یا حتی با کنترل از راه دور و اپلیکیشن کامپیوتر یا تلفن همراه کنترل می شوند و جایگزین مناسبی برای کلیدهای برق سنتی هستند که با فشار دستی روشن و خاموش می شوند. استفاده از این کلیدها می تواند به صرفه جویی در مصرف برق و کاهش خطر برق گرفتگی کمک کند.
همه کلیدهای لمسی هوشمند نیستند، کلیدهای هوشمند قابلیت کنترل از راه دور از طریق نرم افزارهای موبایل را دارند که کنترل آن از هر نقطه از دنیا امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *