آموزش سیستم صوتی خانگی

تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو

تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو

تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو

تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو چیست؟ اگر بخواهیم پاسخ کوتاه بدهیم اینکه سیگنال های صوتی مونو حاوی یک کانال هستند و سیگنال های صوتی استریو شامل دو کانال هستند.

یک کانال اضافی در آمپلی فایر استریو باعث می شود که امکانات برای پخش موسیقی و فیلم و یا سایر رسانه ها بیشتر باشد.

آمپلی‌فایرها یا تقویت‌کننده‌های صوتی، دستگاه‌هایی هستند که ورودی صدا را تقویت کرده و آن را به خروجی صوتی قوی‌تر و با کیفیت‌تر تبدیل می‌کنند.

انتخاب آمپلی فایر مناسب تاثیر زیادی بر کیفیت و عدم افت صدا دارد. خرید آمپلی فایر مناسب با توجه به محیط  و کاربرد صورت می گیرد.

برای مثال در مکان های بزرگ مانند فروشگاه و فرودگاه ها از آمپلی فایر قوی استفاده شود تا صدا رابا کیفیت بالا تقویت کرده و به طور یکنواخت از اسپیکر شنیده شود.

اگر در ساختمان خود نیاز به آمپلی فایر دارید و می‌خواهید که در منزل خود از شنیدن موسیقی لذت ببرید می توانید از آمپلی فایر خانگی لمسی استفاده کنید که دارای امکانات وای فای، بلوتوث و ورودی usb و  aux است.

برای خرید آمپلی فایر خانگی لمسی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و محصولات آمپلی فایر خانگی را مشاهده نمایید.

 

 

خرید آمپلی فایر خانگی لمسی

 

همانطور که در ابتدای مقاله برای شما بیان شد، مهمترین تفاوت آمپلی فایر مونو و استریو در تعداد کانال است که در ادامه به معرفی آمپلی فایر مونو و آمپلی فایر استریو می پردازیم.

 

 

تفاوت آمپلی فایر مونو و استریو

 

انواع آمپلی فایر

آمپلی فایرها در دسته محصولات الکترونیکی طبقه بندی می شوند و دارای برد حرفه ای متشکل از سلف، خازن، مقاومت، دیود هستند که وظیفه تقویت صدا و دریافت سیگنال ورودی را بر عهده دارند و پس از تقویت آن را به درایورها منتقل می کند.

آمپلی فایر ها بر اساس کانال به انواع مختلف دسته بندی می شوند که به معرفی آن می پردازیم:

 

  • آمپلی فایر مونو

آمپلی فایر مونو چیست؟ آمپلی فایر تک کانال که تنها یک خروجی صدا دارد و سیگنال های صوتی مختلف را ترکیب و بازتولید می کند، تقویت کننده مونو می گویند.

این آمپلی فایرها فقط برای نصب ساب ووفر طراحی شده اند. دارای تنظیم LPF هستند و فرکانس صدای مناسب را برای ساب ووفر تولید می کنند.

در یک آمپلی فایر مونو، همه صداها با هم ترکیب می شوند و معمولاً از طریق یک بلندگو پخش می شوند. اگر از چند بلندگو استفاده کنیم، همه آنها صدای یکسانی تولید می‌کنند.

آمپلی فایرهای مونو قدرت خروجی بالاتر و تنظیمات حرفه ای تری دارند و فقط برای نصب ساب ووفر استفاده می شوند که ممکن است تفاوت چندانی با آمپلی فایرهای استریو نداشته باشند اما از نظر تنظیمات، کارایی و مشخصات تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

 

آمپلی فایر مونو

 

  • آمپلی فایر استریو

آمپلی فایر استریو چیست؟ آمپلی استریو دارای دو کانال خروجی برای پخش صدا است و می توانید به راحتی صداهایی با فرکانس های مختلف را در بلندگوهای مختلف بازتولید کنید.

این آمپلی را می توان به یک جفت بلندگو متصل کرد و با استفاده از آمپلی فایر استریو می توانید از هر بلندگو صدای جداگانه ای پخش کنید.

اگر فردی برای راه اندازی سیستم صوتی خود نمی‌خواهد زیاد هزینه می کند می تواند از آمپلی فایر دو کاناله به همراه دو ساب ووفر سبک استفاده کند.

آمپلی فایرهای دو کاناله قابلیت تنظیم تقویت باس، HPF، LPF را در محدوده فرکانس 25-500 هرتز دارند.

 

 

فرق آمپلی فایر استریو و مونو

 

  • آمپلی فایر 3 کانل یا استریو پلاس

این مدل آمپلی فایر دارای 3 کانال خروجی است که از ترکیب آمپلی فایر استریو و مونو تشکیل شده است. کانال سوم این آمپلی فایرها به ساب ووفر و استریو دو کاناله به بلندگوهای فول رنج و میدرنج متصل است.

 

  • آمپلی فایر 4 کانال

از آمپلی فایرهای چهار کانال معمولاً برای راه اندازی دو جفت باند مجزا یا یک جفت باند با ساب ووفر یا یک جفت میدرنج و سوپر تیوتر استفاده می شود.

 

  • آمپلی فایر 5 کانال

اگر قصد استفاده از بلندگو در استیج جلو و عقب و ساب ووفر را به طور مجزا دارید می توانید از آمپلی فایر پنج کانال استفاده کنید.

 

  • آمپلی فایر 6 کانال

در این نوع آمپلی فایر می توان از سه جفت باند و تعداد زیادی میدرنج و تیوتر با استفاده از قابلیت پل زنی و راه اندازی ساب ووفر می توان استفاده کرد.

 

اگر در ساخت موسیقی تازه کار هستید، احتمالاً تفاوت بین مونو و استریو را به طور کامل درک نکنید. هر دو برای چندین دهه به روش های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. مونو مدتهاست که بیشتر به عنوان یک اصطلاح ضبط در نظر گرفته می شود در حالی که استریو بیشتر برای گوش دادن به صدا است.

در واقع، بیشتر تجهیزات مدرن را می توان با سیگنال های مونو یا استریو استفاده کرد، بسته به نوع تنظیماتی که از آنها استفاده می شود و کاربر چگونه به آنها گوش می دهد.

حالا که در مورد انواع آمپلی فایر می دانید بهتر است در مورد تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو توضیحاتی را بیان کنیم.

 

 

فرق آمپلی استریو و مونو

 

تفاوت آمپلی فایر مونو و استریو

همینطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، فرق آمپلی فایر مونو با استریو در تعداد کانال های مورد استفاده برای ضبط و پخش صدا است. سیگنال های مونو از طریق یک کانال صوتی ضبط و پخش می شوند، در حالی که صداهای استریو از طریق دو کانال صوتی ضبط و پخش می شوند.

برای شنونده، قابل توجه ترین تفاوت بین استریو و مونو این است که توانایی تولید طیف گسترده ای از صداها را ارائه می دهد، در حالی که صداهای مونو اینطور نیست.

دیگر تفاوت آمپلی مونو و استریو در این است که صدایی که از دستگاه استریو خارج می شود اگر از چند صدا تشکیل شده باشد به هنگام پخش هر صدا قابل تشخیص هست ولی در صدای مونو اینطور نیست و صدا از یک جهت منتشر می شود.

به دلیل چند کاناله بودن از امپلی استریو برای موسیقی و ایستگاه های رادیو استفاده می شود که صدا از چند منبع تولید می شود  ولی در آمپلی مونو به این صورت نیست.

دیگر تفاوت آمپ مونو و استریو این است که آمپلی فایرهای استریو در دو نسخه دو کاناله و چهار کاناله عرضه می شوند و برای نصب و راه اندازی انواع بلندگوها، میدرنج ها و توییترها و ساب ووفرهای سبک استفاده می شوند.

اکثر طرفداران و تولیدکنندگان موسیقی به صورت استریو، یا از طریق هدفون یا بلندگو در استودیوهای ضبط خانگی خود گوش می دهند. استریو با وضوح و جزئیات بیشتر، تجربه شنیداری فراگیرتر را به شنونده می دهد.

بهترین گزینه برای راه اندازی با آمپلی فایر استریو ساب ووفرهای تک کویل است. به دلیل اینکه آمپلی فایرها در حالت 4 اهم به صورت بریج تثبیت می شوند و در حالت 2 اهم قدرت کافی ندارند و از 1 اهم پشتیبانی نمی کنند. بنابراین تقویت کننده های استریو در واقع نمی توانند برای راه اندازی ساب ووفرهای دو کوئل استفاده شوند

اما از آمپلی فایر مونو می توانید برای نصب ساب ووفر بالای 400 rms استفاده کنید. آمپلی فایرهای مونو قدرت خروجی بالاتر و تنظیمات حرفه ای تری دارند و فقط برای نصب ساب ووفر استفاده می شوند که ممکن است تفاوت چندانی با آمپلی فایرهای استریو نداشته باشند اما از نظر تنظیمات و کارایی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

آمپلی فایرهای مونو عمدتاً در 1، 2 و 4 اهم پایدار هستند و باید ساب ووفر خود را بر این اساس تنظیم کنید.

دیگر فرق آمپلی فایر مونو با استریو این است که آمپلی فایرهای استریو معمولاً نمی توانند صدای مونو تولید کنند. با کمک حالت Bridge یا پل زدن می توانید صدای مونو را از طریق آمپلی فایرهای استریو پخش کنید.

 

آمپلی فایرهای استریو معمولا دارای یک دکمه یا سوئیچ هستند که به شما امکان می دهد بین حالت عادی و بریج سوئیچ کنید.

از دیگر تفاوت آمپ مونو با استریو برای دستگاه های هوشمند مانند تلفن های همراه، صدا باید در حالت تک کاناله یعنی مونو پخش شود، اما برای مکان هایی مانند ایستگاه های رادیویی یا به طور کلی برای پخش موسیقی، صدا باید به صورت استریو باشد.

چون منبع صدا در تلفن همراه و گوشی از طریق دهنی است به عبارتی یک منبع صدا دارد نیاز به دو کانال نیست و یک کانال کافی است و اینطور پهنای باند رادیویی کمتر اشغال می شود.

 

 

صدای مونو بهتر است یا استریو

 

 

صدای مونو بهتر است یا استریو

در پاسخ به سوال «صدای مونو بهتر است یا استریو» باید گفت که ضبط و پخش صدای مونو و استریو دو روش متفاوت است. از سوی دیگر استریو برای صداهایی استفاده می‌شود که در یک اتاق مشترک توسط دو یا چند ساز ضبط می‌شوند، بنابراین زمانی که صدایی از چند بلندگو به صورت استریو پخش می شود قابل تشخیص است و اینکه نوع صدا را بسیار طبیعی تر ازیک منبع مانند صدای مونو پخش می کند.

نحوه ایجاد صدای مونو و استریو با یکدیگر متفاوت است. برای ضبط صدای مونو از یک میکروفون ساده استفاده کنید و برای ضبط صدای استریو، معمولاً از چندین میکروفون جداگانه استفاده خواهید کرد.

کیفیت صدای یک آمپلی فایر استریو به مراتب بهتر از یک آمپلی فایر مونو است. اکثر مردم صدای با کیفیت بالاتر را ترجیح می دهند.

اگر به دنبال صدای قدیمی تر هستید، استفاده از آمپلی فایر مونو می تواند حال و هوای خاصی به موسیقی شما بدهد.

در ادامه مقاله تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو میخواهیم به تفاوت صدای استریو و مونو بپردازیم.

صدای استریو چیست؟

سیگنال های صوتی استریو، شامل دو کانال چپ و راست هستند. هر بلندگو می تواند چیزی متفاوت پخش کند. این به دو تقویت کننده نیاز دارد ، یکی برای بلندگوی چپ و دیگری برای بلندگوی راست.

برای بهینه سازی صدای استریو، بهتر است بلندگوهای خود را به روشی خاص تنظیم کنید. یک قانون خوب این است که بلندگوهای خود را از هم جدا کنید تا یک مثلث متساوی الاضلاع بین بلندگوها و موقعیت گوش دادن شما ایجاد شود.

یک سیستم استریو معمولاً از یک بلندگوی اصلی (بلندگوی مونو) تشکیل شده است، اما با اضافه شدن یک بلندگوی کوچکتر دوم (بلندگوی استریو) برای کمک به رساندن صدا به قسمت هایی از اتاق که بلندگوی اصلی تک صدایی به آن نمی رسد.

یک بلندگوی استریو معمولی یک آمپلی فایر برای هر کانال دارد، بنابراین تعداد کل آمپلی فایرهای مورد نیاز دو برابر بلندگوها است. به این صورت که دو بلندگو یعنی چهار آمپ؛ سه بلندگو نشان دهنده شش آمپ و غیره.

بسیاری از سیستم های بلندگوی استریو از آمپلی فایر برای هر کانال بلندگوی چپ و راست استفاده می کنند، اما برخی از سیستم ها دارای یک آمپلی فایر مونو یا باس جداگانه هستند که تنها یک بلندگو را تغذیه می کند.

 

صدای استریو

 

 

تاریخچه صدای استریو

ریشه‌های صدای استریو به سال 1881 بازمی‌گردد، زمانی که الکساندر گراهام بل “رادیوفون” را به ثبت رساند که می‌توانست امواج صوتی را از طریق خطوط الکتریکی منتقل کند. همه چیز در سال 1927 با اولین پخش تجاری جهان از رادیو AM آغاز شد.

این از دو آنتن فرستنده مجزا برای ارسال سیگنال حامل به مسیرهای جداگانه استفاده می کرد. سپس شنونده از دو آنتن و یک مدار برای رمزگشایی دو سیگنال به کانال های چپ و راست استفاده می کند.

اگرچه این فناوری تا اواسط دهه 1930 از نظر تجاری مطرح نشد، اما همچنان از صدای دو کاناله به جای یک صدا استفاده می کرد.

 

معایب صدای استریو

  • سازگاری مونو

یکی از مشکلات مهم صدای استریو مربوط به سازگاری مونو است. اگرچه صدای استریو می تواند از تداخل فاز بین بلندگوها جلوگیری کند، اما در واقع می تواند از راه های دیگری باعث مشکلات شود.

این مهم است که در نظر داشته باشید که برخی از شنوندگان از تلفن های هوشمند یا سایر سیستم های پخش مونو استفاده می کنند. وقتی میکس استریوی شما از طریق یک سیستم مونو پخش می‌شود، کانال چپ و راست با هم مخلوط می‌شوند ومنجر به تداخل بین سیگنال چپ و راست شود.

 

  • هزینه

از دیگر معایب صدای استریو این است که تنظیم آن گران و پیچیده تر است. شما به زنجیره های سیگنال جداگانه، آمپلی فایر‌های جداگانه و مدارهای بلندگوی جداگانه نیاز دارید.

 

صدای مونو چیست؟

Mono اصطلاحی است که اکثر مردم برای اشاره به یک کانال صوتی واحد که از طریق یک بلندگو پخش می شود، استفاده می کنند.

سایر دستگاه هایی که می توانند صدای مونو تولید کنند عبارتند از:

 

  • گیرنده های رادیویی AM و FM
  • اکثر تلفن ها (اگرچه برخی از تلفن های مدرن از چندین بلندگو برای پخش صدای استریو استفاده می کنند)
  • سمعک مدل اولیه
  • VCR با ویژگی MTS (و بسیاری از دوربین های فیلمبرداری)
  • اینترکام بی سیم یا زنگ در

 

 

آمپلی فایر مونو

 

 

فرق صدای مونو با استریو (بلندگو)

در شکل های زیر، ‘X’، ‘Y’ و ‘Z’ صداهای مختلف (سازها، آوازها…) در صدا هستند. حروف قرمز جایی هستند که سیگنال از آنجا “به نظر می رسد” و حروف زرد جایی هستند که آنها در حال تکثیر هستند.

 

  • مونو با یک بلندگو

در شکل زیر، بلندگو مستقیماً در مقابل موقعیت شنیداری قرار دارد و به نظر می رسد صدا از بلندگو منشأ می گیرد .

 

 

پخش صدای مونو با یک بلندگو

 

  • مونو با 2 بلندگو

در شکل زیر سیگنال یکسان توسط هر دو بلندگو پخش می شود. از آنجایی که محتوای سیگنالی که به هر بلندگو می رسد دقیقاً یکسان است، این یک سیستم مونو است. اگر سطح سیگنال در هر دو بلندگو یکسان باشد، به نظر می رسد که سیگنال دقیقاً از مرکز بلندگوها منشأ می گیرد.

 

 

صدای مونو با دو بلندگو

 

 

در زیر می بینید که محتوای سیگنال هر بلندگو یکسان است اما در کانال سمت راست کمی بلندتر است. این بدان معنی است که به نظر می رسد کمی به سمت راست مرکز منشاء می گیرد.

 

استریو

صدای استریو

در این نمودار، می توانید ببینید که قسمت x صدا در هر دو کانال به طور مساوی بازتولید می شود و به نظر می رسد که از مرکز 2 بلندگو منشاء می گیرد. بخش ‘y’ صدا فقط در بلندگوی چپ است و به نظر می رسد از موقعیت بلندگوی چپ منشاء می گیرد. بخش ‘z’ صدا فقط توسط بلندگوی سمت راست تولید می شود. این بدان معنی است که به نظر می رسد از موقعیت گوینده سمت راست نشات می گیرد.

 

 

بلندگو استریو

 

در زیر، می توانید ببینید که بخش ‘y’ صدا در هر دو کانال تولید می شود اما در کانال سمت راست در سطح کاهش یافته است. این باعث می شود که “تصویر” قسمت y سیگنال صوتی از سمت چپ مرکز (نه سمت چپ یا مرکز) منشاء گرفته شود. این است که چگونه “صحنه” صوتی با یک سیگنال استریو بازتولید می شود (سیگنال های مختلف در سطوح مختلف در هر یک از بلندگوها ضبط/تولید می شوند).

 

پیشنهاد ویژه: برای مشاهده بلندگوی سقفی می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

خرید بلندگو سقفی

 

نکته:

شما باید به یاد داشته باشید:

  1. یک سیستم مونو همان سیگنال را به همه بلندگوها ارسال می کند.
  2. یک سیستم استریو دارای دو سیگنال مستقل است که هر کدام به بلندگوی جداگانه خود هدایت می شوند.

 

 

صدای استریو یا مونو

 

سخن آخر

برای اینکه صدای سیستم صوتی خانه یا سیستم خودرو قوی تر و با کیفیت تر باشد، به طور کلی به یک آمپلی فایر نیاز داریم و استفاده از این دستگاه ها باعث می شود صدای خروجی اسپیکر قبل از پخش در حد مناسبی تقویت شود. در انتخاب نوع آمپلی فایر نیز باید دقت کنید که از چه نوع آمپلی فایری و در چه مکانی می خواهید استفاده کنید.

در مقاله تفاوت آمپلی فایر مونو با استریو سعی کردیم تفاوت صدای مونو و استریو را بیان کنیم تا شما را در انتخاب درست راهنمایی نماییم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر در خانه هوشمند آراز تماس بگیرید.

شماره تماس:

09134331139  و  09134040389

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *